Două imagini încadrează amintirile pe care se sprijină prietenia mea cu Cornel Găină. Una de la începuturile lumii (a se citi de la începutul afacerilor sale la Uzlina, în Delta Dunării), îl suprinde alunecând pe o fâșie de soare ce apune pe apele fluviului.
În cea de-a doua, de la începutul acestui an, dansează împreună cu soția sa Mihaela, privind mulțumit la familia sa. Ramele fotografiilor încadrează sufletește viața unui om plecat dintre noi pe muchia verii acestui an. Avea 65 de ani și inima n-a mai ascultat nici de el nici de medici. Dar, pentru unii dintre noi, Cornel n-a murit. El locuiește într-un hotel al amintirilor ”rezervate” prietenilor. El va trăi cu toate luptele sale în călătoriile spre lumea construită și trăită cu intensitate. Când a început să dezvolte afacerile de la Uzlina (mai întâi o pensiune în 1995, ”Cormoranul” prima proprietate agroturistică din țară, omologată de Ministerul Turismului, apoi un hotel cu același nume, inaugurat în 1999, urmat de Satul de vacanță, compus din case tradiționale proiectate de arhitectul Dan Pelin), Cornel nu s-a aruncat într-o aventură turistică. Câștigase o experiență inspirată din domenii diverse.
Puțini știu că una dintre primele agenții private de turism, Simpa Turism, a fost înființată în 1990, de el împreună cu Mitrea Iamandi, Gheorghe Fodoreanu și Cristina Teodoru. Cu o parte din ei a continuat și la Nouvelles Frontieres-Simpaturism SA, dar și la Visit Romania. Și mai puțini știu că în materie de management, marketing și promovare a fost decisivă întâlnirea cu doi francezi care i-au deschis orizonturi necunoscute: Jean Paul Roncolli, director la Mediacom și Gilbert Hubert de la Club Mediteranee. Cel din urmă l-a trimis la Școala de publicitate a agenției Havas din Franța (1984), unde s-a familiarizat cu campaniile de promovare făcute cu bugete medii. Bursa i-a diversificat percepția asupra industriei turistice. Anterior Cornel Găină, a urmat stagii de câteva luni la „Chef village” Club Mediterranee, respectiv la hoteluri club, Tourisme & Travaille –ambele din Corsica.
Toate acestea au fost păstrate în ”cutia neagră” a viitorului om de afaceri în turism despre care Ghidul României, din colecția ”Blue Evasion” a editurii pariziene Hachette scria în 2004: ”Cornel Găină a făcut din insula Uzlina un adevărat mic paradis”. Până să ajungă aici sau simultan cu investițiile din Deltă, Cornel a experimentat diverse alte scenarii de management. A fondat agenția de publicitate Clip, perioadă în care am derulat împreună în Ziua Turistică, prima campanie de promovare a ANAT, dar a fost și director general al localului Au Coq Simpa din Constanța. A înființat un ziar Hipodrom, prin care a militat pentru înființarea Jokey Club, dar a fondat și revista ANAT, Asociație profesională pe care a condus-o timp de 11 ani. Poate e bine de știut că s-a numărat printre fondatorii acesteia, dar și ai ANTREC, FIHR ori FPTR. Remarcabilă a fost și asumarea poziției de manager general la societatea hotelieră Steaua de Mare SA din Eforie Nord (ce avea o capacitate de cazare de peste 1000 de camere), poziție câștigată în urma unui concurs. ”Asta se întâmpla în 1992. A fost prima societate cu capital de stat, singura și ultima care a fost condusă de un manager privat” – își reamintea cu umorul său presărat cu o ironie fină, Cornel Găină.
Pentru unii Cornel Găină a murit. Pentru prieteni spiritul său va continua să călătorească. Parcă îi zăresc șalupa la cotul Uzlinei, alunecând pe o fâșie de soare arămiu, care se topește în apă. Vântul mă ajută să îi aud cuvintele: ”Pentru mine Delta a fost și rămâne un Paradis unic. Cu canale înguste, insulițe, plauri. Cu viață și reguli proprii. În fiecare zi Delta este alta, o geografie în mișcare. Aici descoperi mereau că frumusețea nu are vârstă”. Așa e viața. Numai favoriții sorții au acest noroc. Cornel e unul dintre ei.
MARIAN CONSTANTINESCU