Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România s-a reinventat, devenind Federația Destinațiilor Turistice din România – FAPT. Ea reunește organizații de management regional ce reprezintă o mare parte din cele mai importante destinații turistice din România. În acest context a fost stabilită o nouă echipă de conducere formată din 7 membri: Alina Szasz (Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Brașov), Cătălin Țibuleac (Asociația de Management a Destinației Turistice Delta Dunării), Lăcrămioara Beilic (Asociația pentru Turism Bucovina), Róbert Grüman (Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Covasna), Adrian Voican (Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Prahova), Chipăilă Alin (Asociația Județeană de Turism Sibiu) și Mihai Jurca (Asociația pentru promovarea Turismului din Oradea și regiune). În poziția de Președinte a fost ales Mihai Jurca, care o înlocuiește pe Corina Martin, ce a condus FAPT timp de 12 ani. El este secondat de doi vicepreședinți Alin Chipăilă (Asociația Județeană de Turism Sibiu) și Adrian Voican (Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Prahova).
„Ne propunem să consolidăm și unificăm viziunea federației pentru a putea intra în dialog cu parteneri naționali și cu administrația centrală, pentru a promova și susține conceptul de organizații de management a destinației, ca motor de dezvoltare a unor destinații și oferte turistice relevante și de a crește numărul de turiști din destinațiile românești. Criza sanitară a atras atenția asupra nevoii unor destinații turistice solide și flexibile care să se poată adapta rapid la piețe aflate în continuă schimbare” – a declarat Mihai Jurca.
PRAF ȘI NISIP ÎN LOC DE SPRIJIN PENTRU TURISM
Alianța pentru Turism (APT) a prezentat, fără prea mare succes, mai multe scrisori deschise și proteste guvernului României, în care membrii săi și-au exprimat nemulțumirea cu privire la fondurile insuficiente acordate acestui sector grav afectat de Pandemia Civid-19 dar și incoerența măsurilor luate.
”Industria turistică din România este reprezentată de peste 45 000 de companii implicate direct în acest segment economic (agenții de turism, unități de cazare, unități de alimentație, companii de evenimente, transport turistic, rent a car etc), dar și alte zeci de mii care furnizează servicii conexe (de exemplu producători de alimente). Peste 190 000 de oameni lucrează în companiile din aceasta industrie și peste 210 000 de angajați regăsim la firmele care contribuie indirect la cei 5,7% din PIB-ul României generat de turism. Industria a beneficiat în ultimele luni de masuri generale (de tip șomaj tehnic) ca celelalte sectoare ale economiei. Au fost măsuri utile si fără de care deja la acest moment o bună parte din industrie ar fi închisă. Cu toate acestea, măsuri SPECIFICE nu au existat.
Presupunând că nu sunt suficienți bani pentru toți (deși observăm că se găsesc bani pentru tot felul de alte cheltuieli) atunci cei care trebuie sprijiniți prioritar sunt cei care au avut un comportament fiscal adecvat în trecut și care au cele mai bune șanse de supraviețuire și revenire în viitor” – aprecia într-o scrisoare deschisă Dumitru Luca, președintele APT.
VOICULEȚ A REINVENTAT IMNUL NAȚIONAL
Artistul Nicolae Voiculeț a susținut la Crucea Eroilor din Munții Bucegi, un concert inedit. Pentru prima dată în țara noastră, la altitudinea de 2.300 m, patruzeci de artiști au interrpretat, alături de Nicolae Voiculeț lângă Crucea Eroilor din Munții Bucegi, “Deșteaptă-te române!”. Concertul a făcut parte din turneul național D.O.R. (Dumnezeu Ocrotește România), inițiat de către muzician. Evenimentul “Ziua Imnului Național, în sunetele naiului românesc” a fost organizat de Asociația Culturală “Nicolae Voiculeț”, cu sprijinul Direcției de Turism din cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Primăriei Orașului Bușteni Jandarmeriei Române etc. „În toate concertele mele de pe mapamond, de peste douăzeci de ani, cânt Imnul României «Deșteaptă-te române» cu lacrimi în ochi, dar cu o mare speranță și onoare. Pentru mine, Imnul Național este o rugăciune în memoria celor care și-au dat viața pentru România și un simbol al demnității neamului românesc, este un îndemn pentru cei care vor să cinstească această țară!”, a spus Nicolae Voiculeț.
PÎRJOL A AJUNS LA 112
Secretarul de stat Emil-Razvan Pîrjol a reprezentat România la cea de-a 112-a sesiune a Consiliului Executiv al Organizației Mondiale a Turismului (OMT). La jumătatea lunii septembrie Tbilisi, capitala Georgiei, a reunit fizic o mare parte din cele 159 de state membre cu drepturi depline, precum și membrii asociați sau afiliați.
Conform datelor furnizate de OMT, turismul se confruntă în prezent cu o scadere a sosirilor turistice internaționale de 65%, comparativ cu intervalul similar al anului trecut. Drept urmare, OMT consideră ca impactul fără precedent generat de aceasta criza necesita soluții inovatoare în arhitectura de finanțare, precum și de solidaritate, colaborare la toate nivelurile, pentru ca activitatea sa fie desfășurata în siguranță, redresarea economică să poata fi accelerata și, totodată, sa ofere speranța milioanelor de oameni. „Călătoriile internationale sigure si responsabile sunt acum posibile în multe parti ale lumii si este imperativ ca guvernele sa colaboreze îndeaproape cu sectorul privat pentru a pune din nou în mișcare turismul mondial”, a subliniat Secretarului General al OMT, Zurab Pololikashvili. Secretarul General al OMT, a acceptat invitația de a vizita țara noastră în scopul dezbaterii unor propuneri de proiecte de colaborare cu organizația, conturate pentru viitor.
PE LOCUL 8 ÎN UE LA… BICICLETE
Potrivit unui raport Eurostat în 2019, Uniunea Europeană a produs peste 11,4 milioane de biciclete, reprezentând o creștere de 5% față de anul precedent și cu 10% mai mare decât numărul produs în 2014. Printre statele membre ale UE, Portugalia a fost cel mai mare producător de biciclete în 2019, fabricând 2,7 milioane de biciclete, urmat de Italia (2,1 milioane), Germania (1,5 milioane), Polonia (0,9 milioane) și Olanda (0,7 milioane). Aceste cinci țări au reprezentat împreună 70% din producția totală de biciclete din UE în 2019. Țara noastră se află pe locul 8 în UE, cu un număr de 524.900 de biciclete produse. Trendul mersului pe bicicleta prinde tot mai mult contur şi în România. În acest context, BeKid.ro – unul dintre cele mai importante magazine online pentru copii din România – a realizat o analiză cu privire la piața autohtonă de biciclete, care a ajuns, în 2019, la o cifră de vânzări impresionantă: 150 milioane de euro. Trendul este în continuare ascendent, românii fiind dispuși să plătească, în medie, aproximativ 650 lei pentru o bicicletă de copii și 1100 lei, pentru o bicicletă de adulti. Comparativ, în Germania locuitorii sunt dispuși să plătească de 5-6 ori mai mult pentru o bicicletă, cauza fiind nu doar puterea de cumpărare net mai mare, ci și infrastructura modernă pentru bicicliști. “Avem în față cea mai ieftină modalitate de transport. Vânzările de biciclete ar crește foarte mult, însă din păcate din cauza infrastructurii precare sunt descurajate persoanele care ar fi dornice să adopte acest stil sănătos de viaţă”, declara Iulian Ghișoiu, managerul magazinului online www.bekid.ro.