Compania On The Go Tours a realizat un studiu ce a cuantificat opțiunile călătorilor britanici dar și datele de sinteză oferite de Raportul Organizației Mondiale a Turismului (UNWTO) pe 2018. El conține o privire asupra ultimei decade iar opțiunile s-ar putea să vă surprindă. Din cele 20 de destinații preferate de turiștii englezi 14 se află în Europa. Dar care sunt aceste țări? În Top 10, cele mai mari creșteri 2007-2017, România se clasează pe locul 1 cu o dinamică de 638,30%. 2008 a marcat creșterea interesului turiștilor britanici pentru atracțiile din țara noastră. De la 48.000 de vizitatori s-a ajuns la 347.000 în 2017. Pe locul 2 se află Lituania cu187, 04%, pe 3 Mexic – 145, 24%, pe 4 Ungaria – cu 70%, iar pe 5 Emiratele Arabe Unite – cu 64,34%. Acestea sunt secondate de Polonia, Portugalia, Danemarca, Nigeria, Maroc, respectiv Italia. O altă concluzie a ”On The Go Tours” este că trendul se va menține ca și tendința din ultimul an de creștere a interesului călătorilor din Marea Britanie pentru țările și stațiunile mediteraneene (unde s-a consemnat o creștere de până la 200%).
”Oxigen” de 250 de milioane
Finanțele direcționate spre industria românească de vise s-au simțit puternic atât în buzunarele touroperatorilor cât și ale hotelierilor români. Vaucherele de vacanță emise anul trecut au atins suma de 250 de milioane de euro. Evaluarea aparține ANAT care a prelucrat informațiile primite de la Ministerul Finanțelor Publice. Nivelul este de aproape 9 ori mai mare față de 2017, dar sub cel de 400 de milioane de euro – estimarea inițială pentru 2018. 372 de milioane de euro proveneau din distribuirea voucherelor către un număr de 1,2 milioane de angajați din sistemul public, la care se adăuga suma celor primite de angajații din sistemul privat. 30 de milioane de euro a fost valoarea voucherelor distribuite în mediul privat în 2017. Cea mai mare valoare a voucherelor emise în 2018 a fost atinsă în luna iunie (125 de milioane de euro) – declară Nicolae Demetriade, președinte ANAT.
Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR) apreciază la rândul său, că ”voucherele de vacanță au contribuit semnificativ la această creștere”. Într-un sondaj realizat de organizație beneficiari au punctat pozitiv efectele obținute: redescoperirea României ca destinație de vacanță interesantă (56,6%), recuperarea energiei fizice și intelectuale (55,5%), diminuarea efectelor psihice, fizice și intelectuale ale oboselii (46%), creșterea capacității de muncă/stării de sănătate (35,7%), dezvoltarea/îmbunătățirea relațiilor familiale și a echilibrului vieții profesionale cu cea familială (35,7%). Efectele înregistrate de operatorii de turism au constat în creșterea numărului de clienți (78,8%), creșterea cifrei de afaceri (72,7%), creșterea ratei de ocupare (72,7%), dezvoltarea/consolidarea afacerii (36,4%), reducerea evaziunii fiscale (21,2%). “Estimăm că beneficiile financiare totale, directe și indirecte, pentru bugetul de stat (incluzând în acest termen și bugetul asigurărilor sociale/sănătate) se ridică la un nivel de 45-50% din valoarea voucherelor emise, la nivelul anului de emitere a voucherelor”, afirmă reprezentanții FIHR. După cum se știe Guvernul va acorda vouchere de vacanță și în 2019 și 2020.
Serviciile din travel trăiesc periculos
Conform unei analize Coface (făcută pe baza datelor financiare din 2016), peste o treime dintre companiile relevante din turism sunt încadrate ca având un risc mediu-mare, cu un grad de îndatorare de peste 80%, iar mai mult de jumătate dintre agenții au un risc de insolvență peste medie. Din totalul celor 1.989 companii de turism active în 2016, Coface a analizat 63, adică aproximativ 3%, dar care au o pondere de 54% în cifra de afaceri consolidată la nivel de sector. În ultimii 6 ani, nivelul plecărilor turiștilor români în străinătate a fost mai mare decât cel al vizitatorilor străini veniți în România. Ca rată, numărul sosirilor vizitatorilor străini a crescut cu 60% în perioada 2012-2017, în timp ce vizitele românilor în străinătate a crescut cu 78%. Ca valoare a serviciilor agențiilor turistice și ale tour-operatorilor, 2016 reflectă o scădere cu 19% față de anul anterior, ajungându-se la valoarea de 3,7 de miliarde de lei. Maximul valorii acestui tip de servicii a fost atins în 2014, când a trecut pragul de 4 miliarde de lei. ”Mai mult de o treime dintre companii se confruntă cu probleme de lichiditate, având și un grad de îndatorare peste 80%”, sublinia Nicoleta Mărunțelu, Senior Financial Analyst, Coface Romania.
MARA ANTON & ALEX BARBU