Industria hotelurilor din România a crescut, în ultimii 5 ani, cu aproape 40%. Comparativ cu o cifra de afaceri de peste 5,5 miliarde de lei înregistrate în 2017, estimările privind evoluția din 2018 arată că sectorul hotelier ar putea atinge 5,8 miliarde de lei.
Potrivit analizei realizată de firma de consultanța Frames, și în ceea ce privește restaurantele, industria are șanse reale ca în 2018, pe fondul creșterii consumului, să depășească nivelul de afaceri de 10 miliarde de lei, mai mult decât dublu față de rezultatul înregistrat acum 5 ani, de 4,5 miliarde de lei. Statisticile Frames consemnează că în sectorul HORECA activează peste 16.000 de companii, dintre care aproape 10.000 pe segmentul restaurantelor. Anul trecut, activau aici peste 82.000 de angajați în sectorul restaurantelor și 45.000 în hoteluri și pensiuni. Capitala este în continuare locul care furnizează cea mai largă paleta de servicii în HORECA și cele mai bune performanțe financiare. Potrivit datelor Frames, Bucureștiul acoperă peste 30% din piața hotelieră (373 firme) și mai mult de 40% din afacerile restaurantelor (2.072 companii). Deschiderea unor noi afaceri va fi în creștere semnificativă în anii următori. Capitala este secondată de județele Constanța – 1.403 firme în HORECA, Cluj – 768, Brașov – 608, și Timiș – 696, cu ponderi între 4 și 12%.
ORBIS – încă 3… ibiși
Orbis Hotel Group a semnat un acord de management pentru un hotel ibis Styles ce va fi amplasat în vecinătatea Aeroportului Internațional Henri Coandă din București cu partenerul și investitorul său, Liwa Properties SRL, o filială a ABS Holdings. Programat a se deschide la începutul lui 2019 ibis Styles Bucharest Airport va oferi 85 de camere, bar, restaurant, parcare proprie etc.
De asemenea în trimestrul patru din 2020 Orbis, partener strategic al AccorHotels, va inaugura la Timișoara un hotel afiliat brandului ibis. Noul hotel va avea 200 de camere și apartamente, un restaurant, un bar, lounge, săli de conferințe și parcare proprie. Orbis și partenerul său local, Hotel Development S.A. au semnat un contract de management pentru o perioadă inițială de 15 ani, pentru primul hotel ibis de pe malurile Begăi. “Prin sosirea brandului ibis la Timișoara, ne consolidăm și mai mult poziția de lider în România. Vom asigura o vizibilitate excelentă pentru Timișoara ca destinație turistică, iar hotelul, datorită experienței oferite oaspeților, va contribui în mod decisiv la calitatea ospitalității din zonă” a declarat Gilles Clavie, Președinte și CEO al Orbis. “Suntem bucuroși să ne alăturăm grupului AccorHotels prin introducerea mărcii ibis pe piața din Timișoara. Brandul va completa atuurile sale consolidate cu politici hoteliere moderne” – a declarat Emil Cristescu, unul dintre acționarii companiei nou create pentru acest proiect. Frații Marius și Emil Cristescu au semnat cu rețeaua Ibis, un contract de afiliere a noului hotel ce presupune o investiție de peste 10 milioane de euro. Ei au în portofoliu unitățile Timișoara și Nord din Timișoara, hotelul Timișoara din Sânicolaul Mare și complexul turistic Arsenal Park de la Orăștie.
Un alt anunț de investiții vine de la familia Dogariu, proprietarii primului Mercure din Bucuresti, clasificat la 4 stele. Aceasta a anunțat că va finanța o nouă unitate hotelieră în București, care va purta brandul ibis (3 stele), ce va fi amplasată în zona Operei Române. Conform companiei Fivestar Hospitality – ce a efectuat studiul de fezabilitate și a fost implicată în negocierea contractului de management -, construcția hotelului, care va avea 160 de camere, presupune o investiție de circa 10 milioane de euro.
MERCURE păstrează ritmul
În România există la acest sfârșit de an 3 hoteluri Mercure: Mercure Bucharest City Centre, Mercure Sighișoara Binderbubi Hotel & SPA și Mercure Bucharest Unirii. Dar numărul lor va crește rapid în următorii ani. Cel puțin așa anunță știrile lansate de investitorii și specialiștii ce evaluează dinamica hotelieră din România. În viitorul apropiat lanțul și-a propus să formeze o rețea de 8-10 hoteluri Mercure atât în București, dar și în alte orașe cheie din România, precum Brașov, Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca. De exemplu achiziția de anul trecut a grupului hotelier Orbis – care a cumpărat fostul hotel Royal din zona Unirii cu suma de 11,35 milioane de euro -, este deja istorie. Royal, cu 97 de camere și apartamente a fost afiliat la brandul Mercure, fiind a doua unitate cu acest nume din București. Dar Orbis Hotel Group a semnat un acord de franciză și pentru un hotel Mercure în Sibiu cu partenerul local și investitorul Pritax Invest. În urma renovării, hotelul Ana Airport se va alătura rețelei internaționale Mercure în primul trimestru al anului viitor. ”Zestrea” sa este formată din 85 de camere, un bar, un restaurant, facilități wellness precum și săli de banchete pentru evenimente, parcare proprie etc.
Țară, țară, vrem profesioniști !
Cum de amatori ne-am c-am săturat în toate domeniile oameni de afaceri din turism au început să se grupeze în funcție de interesele proiectate în dezvoltarea businessului lor. Pe fondul crizei de forță de muncă cu nivel profesional certificat Florin Jianu, fost ministru pentru IMM, a inițat împreună cu Dragoș Anastasiu, proprietarul Eurolines România și al operatorului TUI Center și alți jucători din turism un program de formare profesională pentru zona executivă a industriei de profil. Proiectul este finanțat prin Programului Operațional Capital Uman 2014-2020, cu fonduri europene. Până în luna mai a anului viitor vor fi organizate cursuri pentru circa 600 de profesioniști din turism care activează în zonele Sud-Vest, Centru și Sud-Est, fiind asigurat și coaching pentru 200 de profesioniști din industrie.
ANGELA SIMION, ALEX BARBU ȘI ION BADEA