WELLNESS – Adjudecat !, BALNEOTURISM nr.153-154

Beau ceai doar dacă mă doare ceva, la tratament merg numai pensionarii, orice se rezolvă cu antibiotice…. Vă sună cunoscut?!

Ei bine se pare că Europa contemporană a început să îşi schimbe ideile: remediile homeopate, mâncarea sănătoasă, alergatul în aer liber, saunele cu sare dar şi vacanţele de relaxare terapeutică sunt subiecte de actualitate. Specialiştii reuniți la Sumitul Mondial de Wellness de anul acesta (Global Wellness Summit – GWS) spun că turismul de sănătate va deveni în scurt timp cea mai practicată şi căutată formă de turism. Pe ce se bazează?! Iată previziunile!

Termenul de wellness, folosit internaţional şi pentru turismul de sănătate, cuprinde o gamă amplă de terapii (de la masaj, băi, la cele complementare) dar şi nutriţia, medicina tradiţională, sportul şi mişcarea, tehnicile de relaxare a minţii şi lecţiile de împlinire personală, legătura cu natura etc. “Europa este pionierul conceptului holistic de wellness, numără mai mult de jumătate din sosirile mondiale de turişti şi este cea mai mare piaţă de turism de sănătate şi înfrumuseţare din lume” afirma Susie Ellis, co-preşedinte al GWS 2016. Specialista prevede că investiţiile şi inovaţia bat la uşă în turismul de sănătate. Investiţiile private în foste proprietăţi ale statului (mari baze de tratament) dar şi noile programe de deconectare de cotidian (retragerea în natură, mănăstiri, centre speciale etc) – din ce în ce mai căutate, sunt două direcţii care vor revigora turismul european.

Relaxare la… mânăstire

Austriacul Franz Linser, fondator al Linser Hospitality (şi fost antrenor olimpic de ski) a dezvoltat noul concept de vacanţă preferat de o parte din europeni: “ Oraşele sunt aglomerate, zgomotoase iar omul modern este atacat de informaţie din toate părţile. Conectarea permanentă la internet şi diverse tehnologii aduc în furnicarul vieţii cotidiene un fundal de stres generalizat. Din ce în ce mai mulţi oameni îşi doresc să se deconecteze, să stea undeva liniştiţi, fără sentimentul că sunt atacaţi din toate părţile. Astfel tendinţa este ca proprietăţile luxoase care oferă servicii exlusiviste şi tratamente din cele mai exotice să fie lăsate în umbră de noi abordări.” Reactualizată, tema regăsirii liniştii în natură, trimite clienţii către case de lemn în copaci, hoteluri în mijlocul pustietăţilor. Doritorii pot încerca sesiuni de regăsire a liniştii personale în mânăstiri care şi-au deschis porţile către conceptul de wellness precum Schloss Mondsee din Austria şi Eremito în Italia. 


La mod
ă vor fi mini-curele

Suedeza Anna Bjurstram, proprietar al Raison D’Etre a vorbit despre tradiţia existentă în multe ţări europene de a merge într-o vacanţă la tratament (de 10 zile sau mai mult). Bazându-se pe ritmul de muncă al societăţii moderne, pe faptul că este greu să îţi iei concedii lungi, ea prevede că pachetele de relaxare de câteva ore şi curele de sfârşit de săptămână vor fi foarte căutate. Mulţi oameni vor prefera să evite călătoriile lungi, cu avionul, şi vor alege mini-cure în staţiuni şi proprietăţi mai aproape de ei, unde se pot relaxa fizic dar pot participa şi la cursuri diverse, care săi înveţe mai multe despre propriu corp şi despre sine.

Un nou val în wellness

Alla Sokolova, General Manager al IWC Balans din Letonia a atras atenţia asupra estului Europei: “De la Marea Baltică la Marea Neagră există ţări care au dintre cele mai vechi culturi într-ale sănătăţii de pe pământ, dar au stat sub linia radarului până acum. Schimbarea a început.” Marile baze de tratament ale statului se transformă în proprietăţi fabuloase (precum Kemeri Wellness Village & Hotel din Letonia), iar tradiţiile estului European sunt prezentate ca noutăţi în lumea doritorilor de relaxare (băile cu plante aromatice, saunele cu fum, apele minerale etc). Ţări precum Macedonia, Georgia, Croaţia, Muntenegru, Slovenia, Letonia, Lituania (din păcate România nu este considerată încă un jucător semnificativ) îşi atrag mai mulţi vizitatori prezentându-şi ofertele de wellness iar mari branduri ale domeniului investesc şi mai departe spre est în concepte precum Six Senses în Kazakhstan şi Chenot Palace – Azerbaijan.


Se joac
ă în Europa de est

“Fiţi pregătiţi pentru primul lanţ de proprităţi cu băi termale (o colecţie de hoteluri de wellness deţinute de o singură companie) care se va întinde din Polonia în nord până în Moldova în sud. Vor fi proprietăţi cu băi termale fantastice care vor integra în conceptul lor medicina, bazate pe abundenţa de izvoare naturale, cure medicale dar şi oraşe bogate în atracţii din ţări ale Europei de est (precum Cehia, Ungaria, Slovenia şi Slovacia)”- a spus Andrew Gibson, de la Fairmont Raffles Hotels and Resorts (Marea Britanie şi Emirate). Statul şi companiile private vor lucra împreună pentru a prezenta destinaţii mai sigure iar birourile de promovare vor colabora în crearea unui “Drum al băilor termale” care se va întinde de la Budapesta până la Karlovy Vary.

Legi speciale pentru… wellness!

Mai multe studii arată că peste jumătate din europeni au o greutate mai mare decât ar trebui (sunt supraponderali) şi că rata obezităţii s-a triplat în diferite ţări, din anii 80 până acum. Un stil de viaţă sănătos este adus în atenţia publicului iar produsele tip fast-food sunt puse la colţ. Marea Britanie, Țările scandinave, Franţa şi Ungaria sunt primele state care au introdus o nouă taxă, pe zahărul din diverse produse alimentare, băuturi etc. Specialiştii cred că în viitor vor apărea legi asemănătoare care să vizeze produsele cu mulţi aditivi, super procesate. De asemenea, marile companii îşi vor schimba viziunea şi vor crea branduri alimentare care să accentueze calităţile nutritive ale produselor dar şi valoarea lor… terapeutică!

Urmând principiul sănătăţii holistice specialiştii au conectat piaţa de wellness cu cea a produselor şi tratamentelor cosmetice. Previziunile arată pe de o parte că accentul se va pune pe conţinutul produselor cosmetice şi nu pe rezultatele miraculoase promise şi, pe de altă parte, că europenii vor îmbrăţişa tratamente de ultimă generaţie deja utilizate intens în Asia sau SUA. Frumuseţea este din nou privită ca un concept mai amplu (nu doar vizibil atractiv dar şi sănătos) iar companii precum LOreal  sau Pierre Fabre deja propun branduri de dermatocosmetice, bazate pe ape minerale precum Vichy, La Roche-Posay sau Avene. Procedurile de înfrumuseţare cu ultrasunete, microdermabraziunea etc. vor apărea în oferta de wellness a centrelor, pe lângă orele de yoga ori nutriţie.

Ce spun cifrele?

Un studiu al Global Wellness Institute estimează o creştere anuală a sectorului turismului de sănătate (între 2012-2017) cu 7.3%, având la bază o populaţie din ce în ce mai stresată, mai longevivă dar şi mai preocupată de sănătate. Jean-Claude Baumgarten, membru GWS, fost preşedinte al Organizaţiei Mondiale a Turismului a previzionat de asemenea că “piaţa turistică europeană va creşte cu 2.8% pe an în următoarea decadă, iar turismul va îngloba aproape 60% din piaţa de retail a continentului.” Sumitul Global de Wellness de anul acesta (Global Wellness Summit – GWS) a reunit hotelieri, deţinători de complexe de cură şi tratament, specialişti în produse cosmetice dar şi nutriţionişti. Cea de a zecea ediţie a conferinţei a avut loc în staţiunea Kitzbühel, din Tirol, Austria.

Sînziana CONSTANTINESCU

 

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Balneoturism, Numarul 153-154. Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*