Ionica – acest Harry Potter al Moldovei, REDESCOPERA ROMANIA nr.153-154

Nu aveți timp și nici bani să ajungeți în parcurile de distracții ori tematice din California, Florida ori din Las Vegas sau măcar la Disney Land din Paris? Nu e nicio problemă. Mergeți pe mâna noastră. Dacă n-ați văzut, vizitați minunea de la… Humulești.

E la o aruncătură de băț de Târgu Neamț. Hai, că toată lumea știe că ăsta-i locul unde s-a născut cel mai tare și hâtru povestitor, un fel de Frații Grimm, dar nemultiplicat, cum altul să se fi numit decât Ion Creangă ((1837-1889). Pus pe roțile talentului de prietenul său de o viață Mihai Eminescu, omul ăsta chiar merita un muzeu memorial – mic, plin de căldura atmosferei, dichisit, în care te conduc cei mai de suflet custozi culturali pe care i-am întâlnit pe meleagurile noastre. Îți vorbesc despre Creangă ca și cum azi dimineață a plecat la școală, iar la prânz avea deja 20 de ani. Poanta cea mai tare este că alături de Casa memorială din inima Humuleștiului (Creanga a locuit aici de la naștere până în 1846, apoi cu întreruperi până prin 1855, iar obiectivul face parte din Patrimoniul național)˝, măturată și văruită se află, chiar gard în gard, un Parc tematic. Unic, după cunoștințele noastre, dedicat unui scriitor, în cazul de față creatorului lui Nică al Petrei. Dacă muzeul, Casa Memorială ”Ion Creangă” este administrat de stat, Parcul tematic cu același nume s-a născut dintr-o inițiativă privată a unei Humuleștence get beget. Niculina Gârneț a cumpărat terenul pe care a amenajat parcul de la un strănepot al lui Creangă, ce locuia la Botoșani. Banii, contează și nu prea, pentru că investiția se vede cu ochiul liber a fost făcută nu pentru profit (un bilet întreg e 2 lei), ci mai ales pentru sufletul a zeci de generații care au fost, sunt și vor urma, să se delecteze cu poveștilor nemuritoare scrise de Creangă. Cei 200 de milioane de lei – 20.000 de lei noi -, au ajutat la fondarea Parcului în 2004, la comandarea și procurarea exponatelor și figurilor din ghips, executate de un meșter brașovean și a animalelor împăiate de Petru Arhire, un pasionat profesor din Târgu Neamț. Dacă la început localnicii au manifestat mici rezerve, când au văzut ce a ieșit, și-au schimbat părerea cu 180 de grade. Mai mult unii dintre ei au devenit promotori voluntari ai acestui loc cu două atracții – una convențională, alta inedită -, ce readuc în prim plan un uriaș povestitor ce l-a creat pentru ”Amintiri din copilărie” pe autobiograficul Nică al lui Ștefan al Petrei.

Cred că poate fi considerat un Harry Potter al spațiului moldav, din toate vremurile. Căci, știm cu toții că poveștile sunt nemuritoare. Și ce Hall of Fame întâlnim în Parcul tematic! La grațioasa și atenta Capră cu trei iezi, salivează cu șiretenie lupul, mai încolo sub un copac își linge rănile ursul păcălit de vulpe, cocoșul ține tare de Punguța cu doi bani (atenție, criza pare să cucurigească el, nu s-a încheiat), mătușa Mărioara și Smărăndița îl caută din priviri pe Ionică plecat să prindă Pupăza din tei. Peste toți veghează privirea atentă a lui Moș Chiorpec, care așteaptă la pingelit încălțările făcute praf de dracii neastâmpărați. În spatele acestui spectacol permanent care fascinează copiii dar și oamenii mari, mai multe camere adăpostesc o colecție impresionantă de scule, costume, elemente casnice, războaie de cusut, obiecte specifice zonei care ne permit să înțelegem azi ce am fost și ce am devenit. Mari devoratori de povești și așa trebuie să rămânem. Mai un pește, un șoric, omul mare a fost mic. Și pentru asta un covor de mulțumiri la picioarele lui Creangă dar și al Niculinei Gârneț, o investitoare culturală care a făcut ca lumea să fie mai mare. Și mai frumoasă.

MARIAN CONSTANTINESCU
_______________________________
BĂILE HERCULANE –
între zei, miracole și muritori

E imposibil să nu te simți bine la evenimentele organizate de către Asociația Pro Turism Herculane. Vă anunțm numărul trecut că seria de conferințe a ajuns la a VI-a ediție. Și că organizatorii vor pentru viitoarea sesiune, din primăvară, să facă o dezbatere internațională di grande.
Herculane piscina lAfrodita

Era de așteptat ca și la recenta ediție să apară invitați și prezentatori surprinzători. De data aceasta au fost mai puțini arheologi, istorici, profesori, teoreticieni și am putea spune că tot ce am auzit și făcut a fost șocant de plăcut. Asta pentru că alături de jurnaliști, blogeri, experți și consultanți în turism, ne-au luat pulsul niște fete frumoase și deștepte care ne-au trimis la muncă prin sesiuni de exerciții de repunere în formă. De fapt ăsta a și fost scopul Conferinței ”Mai mult decât apă – Wellness, energie și viață”. Laura Pătru, specialista cu comunicarea al Asociației Pro Turism Herculane a subliniat că reflectoarele au fost aprinse pe promovarea prevenției și a unui stil de viață sănătos și pe valorificarea corectă a resurselor naturale și istorice ale zonei. De fapt axul tematic în jurul căruia au gravitat și edițiile anterioare.

,,Vrem să demonstrăm că într-un mediu competitiv al wellness-ului și Herculane poate avea un cuvânt de spus prin investițiile constante ale mediului privat, și că acesta are toate resursele necesare pentru a oferi pachetul complet de sănătate și relaxare: aer ionizat negativ, ape termale și o multitudine de activități sportive. Herculane în acest moment are nevoie de un suflu tânăr, de viziune și de cât mai multe proiecte noi. Din acest motiv am ales să avem la această ediție, oameni tineri din toate colțurile țării care au entuziasmul necesar și dorința de implicare pentru a produce o diferență. Asociația Pro Turism nu înseamnă numai comunitatea celor ce locuiesc aici, pentru că Herculane nu este numai al nostru. Apele termale, frumusețea zonei și miracolul naturii nu ne-am propus să le păstrăm doar pentru noi, sunt ale tuturor iar scopul nostru este să le promovăm, pentru că ele merită să fie cunoscute, apreciate și valorificate” – sublinia Marinela Badea, președintele Pro Turism Herculane, în sala de conferințe a Afrodita Resort & Spa din stațiune.

Au făcut show și ne-am dat în spectacol cu Mihaela Dumitru (Wellness Influencer. Specialist în nutriție și preparator fizic) care a vorbit despre ”Bunăstarea din și prin apă”. O prezentare energizantă din care am extras idei benefice: apa este un mijloc de comunicare; apa este un magnet pentru istoria construcțiilor comunitare de-a lungul istoriei; apa termală este nu numai miracolul zeilor, ci și cadoul făcut de aceștia oamenilor; există o chimie a corpului care contribuie la echilibrarea stării de bine în viața noastră. Ioana Marian (Ambasador Global Wellness Day în România) a punctat la ”Oportunitățile de dezvoltare a turismului Spa & Wellness la Băile Herculane”. Invitata a arătat că în 2015 s-au încasat la nivel național 7,7 milioane de euro din segmentul spa, relaxare și prevenție. Potențialul este însă uriaș. Europenii fac cele mai multe călătorii pentru segmentul de întreținere dar primii în ceea ce privește cheltuielile sunt nord-americanii. Promisiunea slogan nu mai este doar ”tinerețe fără bătrânețe”, ci mai ales ”Mențineți trupul sănătos și noi vă dăm mintea înapoi!”. În lume se naște un nou concept – Staycation”, care se exprimă prin construirea de oaze de sănătate în vecinătatea metropolelor sau a marilor zone urbane. Astfel vacanțele se vor reduce la circa 2-3 zile, preponderent spre weekend, față de 7-8 zile, iar oferta este în curs de updatare. Efectele pentru întreținerea sănătății vor fi din ce în ce mai concentrate și… costisitoare, adică benefice pentru turismul de wellness. Segment va crește în următorii ani cu o rată de 2,8 comparativ cu doar 1,9% cît au consemnat ultimii ani. Despre comportamentul clienților și ce caută aceștia într-o unitate turistică balneară s-a exprimat cu pasiune blogerul și specialistul în PR Mirela Surghie; despre managementul calității și al stresului în afaceri, s-a pronunțat Dan Anghelescu, proprietar de agenție de turism și specialist în turism. Cum poți deveni competitiv prin promovare a fost întrebarea la care a oferit soluții Traian Bădulescu, jurnalist și consultant în turism. Toată lumea a aplaudat în final prestația lui Florin Arjocu, ghid de turism căruia îi place să se prezinte ca… povestitor și călător al României frumoase. Am remarcat prezența Ambasadorilor Băilor Herculane, o mare parte din ei membrii ai Clubului Presei de Turism – FIJET România. Printre ei se numără și autorul articolului.

MARIAN CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Numarul 153-154, Redescopera Romania and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*