ROTENBURG – Kathe și o poveste de Crăciun, MAPAMOND nr.153

Toată lumea fuge de Sărbători după cadouri. Dacă vreți să o luați pe Romantische Strasse din Germania fără îndoială, trebuie să faceți un stop la Rothenburg.
Mos Rothenburg 439

De ce? Pentru că aici se află magazinul-mamă al uneia dintre cele mai mari rețele care creează și vinde decorațiuni de specialitate și articole de Crăciun. Magazinul, un veritabil muzeul inter-activ, poartă numele lui Kathe Wohlfahrt soția lui Wilhelm. În vitrina ce dă în strada principală se află o piesă – o cutie muzicală care a schimbat decisiv istoria satului. Să fi avut aceasta puteri magice? În 1963 Wilhelm și-a petrecut Crăciunul cu soția și cu un coleg de la compania IBM unde lucrau împreună. Acesta avea cu el o cutie muzicală din lemn – creată de Erzgebirge -, în care apăreau magii, Fecioara Maria și pruncul Iisus. Trecând peste detalii, americanul a dorit să o cumpere iar Wilhelm și dat seama că distribuția unor asemenea obiecte ar putea deveni o afacere profitabilă. A înființat o companie pe numele soției sale și, cum afacerea a crescut, mai târziu fiul lor Harald, s-a gândit să creeze la Rothenburg ob der Tauber (denumire dată de fortăreața din inima așezării) un Christmas Wonderland. Un magazin galerie, în care se comercializează și azi cu succes milioane de piese sclipitoare și strălucitoare – jucării din lemn, mai ales cutii muzicale, decorațiuni pentru bradul de Crăciun, păpuși, vedeta fiind cea a Spărgătorului de Nuci, care fac Sărbătorile de iarnă să se umple de magia culorilor. Indiferent de perioada anului, turiștii vin aici să cunoască o parte din misterul împodobirii bradului de Crăciun. Este cel mai mare shop de acest gen din lume. Așa înțelegem de ce anual o așezare, hai să-i spunem orășel cu peste 10.000 de locuitori, primește circa 11 milioane de vizitatori. Toți au contribuit din plin la transformarea unei așezări sărace în una prosperă.

Ce au de văzut? Cea mai populară destinație turistică din zonă: Käthe Wohlfahrt Christmas Store e organizat pe două etaje. Pare un magazin din turtă dulce. Piesa de rezistență e un brad uriaș. Aflat chiar în centrul celui mai mare raion el măsoară aproape 6 metri înălțime. Pe crengile lui sunt expuse – bună soluția de marketing -, peste 1300 de globuri de diferite culori și dimensiuni. La această oră Käthe Wohlfahrt, care a pornit ca o companie de familie, a devenit lider de piață în domeniul decorațiunilor germane tradiționale de Crăciun nu numai în Germania ci și pe mapamond. Punctul forte al produselor este că sunt proiectate și fabricate la un nivel de înaltă calitate (din lemn, sticlă, staniu etc) de către meșteșugari calificați,aici în atelierele din Rothenburg. Cea mai căutată colecție este ”Limited Edition Dreams”, care se adresează copiilor, dar de o foarte mare apreciere se bucură și seturile miniaturale de picturi pe lemn. Ele pot fi achiziționate și din magazinele proprii ce funcționează la Berlin, Rudeheim, Heidelberg, Nurnberg, Oberammergau etc. Dacă la intrarea principală te întâmpină statuia Spărgătorului de nuci, la ieșire îți reține atenția un brad decorat numai cu bilețele. Este bradul… dorințelor, ne spun gazdele. Vizitatorii, cu mic cu mare, lasă aici un mesaj pentru Moș Crăciun, care după verificări atente, trimite sau nu cadourile cerute. Am dorit și noi câte ceva, dar am fost… săriți anul ăsta. Ori e vorba de criză, ori n-am fost… știți voi… Poate la anul va fi altfel.

ANGELA SIMION

__________________________________________________

VALLDEMOSSA – Chopin, Valsuri, Sand!

Armate de turiști contemporani se îndreaptă anual spre faimoasele Insule Baleare. O mare parte se îndreaptă spre Ibiza și Mallorca. Aceasta din urmă își expune – ca o femeie conștientă de farmecele ei -, toate bijuteriile culturale, arhitecturale și naturale.

 

Palma de Majorca este promovată, pe bună dreptate ca raiul bicicliștilor, ca destinație de plajă renumită, e cunoscută pentru iahturile luxoase care trag în Marina Port ce pot fi admirate ca la o veritabilă expoziție. Dar și pentru peșterile sale recomandate în toate circuitele. Dar Palma deține și un loc secret, care îi atrage doar pe cunoscători. Unii vin chiar în croazieră pe Mediterană pentru a-l vizita. Printre ei ne-am numărat și noi. Șosele impecabile taie nord-vestul insulei pus în valoare de o zonă montană. La capătul ei atingem Valldemossa. Un sătuc cocoțat elegant pe un versant, ca atâtea alte mii de așezări iberice. Simți aerul curat, puternic, în timp ce urci pe versantul muntelui Tex, aflat la 1064 de metri altitudine. Când ai ajuns în zona de parcare din vecinătatea parcului central ești înclinat ca orice turism să faci rapid un scurt inventar cu obiective de vizitat: șiruri de case, mici restaurante, cafenele, magazine cu confecții și suveniruri și o mănăstire. Asta-i tot? Da, și o poveste de dragoste, care a scandalizat la început localnicii. Mai târziu Valldemossa a devenit celebră tocmai datorită acestui episod… romantic.

O poveste pentru un sat-muzeu

Anul 1838. Un celebru cuplu de artiști, el polonez ea franțuzoaică, hotărăște să se ascundă de tumultul vieții în acest loc. Nonconformista e scriitoarea George Sand iar el e compozitorul Frederich Chopin. Ambii decid să-și petreacă un an în spatele pereților fortificați ai mănăstirii de la Valldemossa unde închiriază un spațiu ce aparținea fostei mănăstiri Real Cartuja de Valdldemossa, devenită proprietate privată după secularizarea din 1835. Chilia nr.4 devine astfel după trecerea anilor cea mai frecventată și căutată cameră din mănăstire dar, probabil, și din Palma de Majorca. Aici se află expus pianul Pleyel aparținând lui Chopin. În aer plutesc încă acordurile Polonezei sau Scherzo nr.2, sau balada nr.2, toate compuse aici. Cartea scrisă de George Sand ”Iarna la Mallorca” pune practic insula pe harta turismului. Astfel că milioane de turiști iau cu asalt satul-muzeu.

Hedley și Patrimoniul amintirilor

Totul arată ca într-un basm căci vizita începe cu Muzeul Mănăstirii Cartuja, ale cărui exponate autentice te poartă prin istoria sa datând de la 1399 până în 1835. Totul s-a conservat: biserica de la 1751 devenită azi muzeu, sălile în care se afla farmacoteca mănăstirii, (descrisă de altfel de George Sand în cartea amintită, devenită și primul ghid turistic al zonei), locul primei imprimerii GUASP de la 1584, cu o impresionantă colecție de xilogravuri, gravuri precum și o colecție de icoane și cărți religioase. Imprimeria, ce a aparținut familiei Guasp, a funcționat fără întrerupere peste trei secole și jumătate, până în 1950. Din 1960 a ieșit la… pensie, devenind după ce a fost recondiționată, piesă de muzeu.

Desigur, un punct de atracție deosebit este chilia ”Sf. Catalina de Tomas” patroana spirituală a localității. În semn de recunoștință trebuie să știți că toate casele din sat au numărul înscris pe o placă ceramică ce o reproduce pe Sf. Catalina. Atracția irezistibilă este reprezentată de spațiul-muzeu dedicat poveștii celor doi îndrăgostiți. Aici își are sediul o fundație care și-a dedicat munca geniului celor doi romantici. Membrii activează voluntar pentru a pune în valoare patrimoniul amintirilor din… 1931. Spațiile Chiliei nr.4 găzduiesc numeroase documente autentice provenite din colecțiile patrimoniale ale Aurorei Sand, nepoata celebrei scriitoare. Printre ele manuscrisul original al cărții ”O iarnă la Mallorca”, corespondențe cu Chopin, un portret în ulei al scriitoarei realizat de Dubufe, cutia de bijuterii dăruită de compozitorul polonez, fularul acesteia, albumul cu cele 14 acuarele realizate de Maurice Sand, fiul scriitoarei. În ce-l privește pe delicatul Chopin, experții afirmă despre colecția expusă din 1969 la muzeu, concepută inspirat de către muzicologul Arthur Hedley că are o valoare inestimabilă, concurând-o pe cea a Institutului Național Chopin din Varșovia. Pianul așteaptă atingeerea mâinii fine a compozitorului, manuscrisele originalei ale Nocturnei Op 62, nr.2 sunt protejate de o vitrină (atenție, sunteți rugați să nu faceți fotografii în acest spațiu), o meșă din părul lui Chopin trezește nostalgii iar jiletca originală a costumului lui (singura piesă din garderoba sa care s-a păstrat), toate te îndeamnă să visezi la concertul imaginar pe care Chopin îl dă pentru tine.

La festival turiști, la festival !

De altfel Valldemossa se mândrește cu Festivalul Internațional Chopin pe care îl găzduiește anual. Plimbarea în timp nu poate fi completă fără vizitarea ”Palatului Regelui Sancho” construit de către primul rege al Mallorcăi pentru fiul său Sancho care va domni între 1311 și 1324. În prezent acesta este o proprietate privată accesibilă turiștilor. Bogățiile Palatului sunt dezvăluite pas cu pas de ghidul care ne însoțește: călcăm pe urmele lui Ruben Dario, Unanumo și Azorin, scriitori care au înobilat prin creațiile lor secolul XX.

Turul Palatului se încheie la fosta… Capelă. Ulterior ea a fost transformată în sală de concerte. Cei îndrăgostiți de muzica lui Chopin au ocazia să participe zilnic la un mini-recital cu o parte dintre cele mai cunoscute valsuri, declarații de dragoste făcute lui George Sand. 15 minute de întoarcere în timp pe aripile muzicii, oferite de… primăria localității.

Gogoși pufoase și elita călătorilor

Atentă la toate detaliile instituția administrativă e preocupată să ofere turiștilor toate serviciile necesare (Centru de informare, marcaje și indicatoare, parcare centrală, spații de promenadă ce strălucesc de curățenie, hartă cu toate atracțiile centrale și zonale, programul evenimentelor artistice etc.) pentru a se bucura la maxim de timpul pe care l-au petrecut la Valldemossa. Criza, ce se simte și aici, a lovit în multe magazine de suveniruri și confecții, restaurante, dar locurile cu specific au supraviețuit. De aceea ar fi păcat să nu vă faceți timp să savurați o cafea și o Coca pe una dintre terasele din vecinătatea mănăstirii. Nu este ce ați putea crede. Coca nu este nici Cola, nici altceva, ci doar un desert pe care localnicii l-au ridicat la rang de specialitate de patiserie. O gogoașă pufoasă făcută din… aluat cu cartofi. Savurați momentul și declarați-vă fericiți. Dai un ban, faci o fotografie, și iată, felicitări, ai intrat în elita călătorilor lumii, aici unde au stat la masă probabil, regi ai Spaniei, împărați ai Japoniei, președinți ai Americii ai Chinei etc. Dar asta n-a fost tot! La reîntoarcere, pentru a mai pleca cu o amintire memorabilă, un stop la un atelier de sticlărie și bijuterii, este la fel de apreciat. Demonstrațiile la cald… te trimit ulterior spre magazinul cu produse finite, unde cromatica vaselor decorative îți reamintește că te afli într-o țară plină de viață, plină de turiști, avizi să ia cu ei o suvenire pentru acasă.

DOINA CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Mapamond, Numarul 153-154 and tagged . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*