Interviu cu Florin si Marius Bazavan, INTERVIU nr.152

FLORIN & MARIUS BAZAVAN: “Bacolux este un brand care va crește organic. Se vede de pe acum!”
Familia Marius, Marian & Florin Bazavan

Florin Bazavan 44

Florin Bazavan

Doi frați. Total diferiți. Au viteze, stiluri diferite de abordare în  management. Când iau însă deciziile de business se sincronizează foarte bine. Aproape nimeni nu știa de ei până în urmă cu câțiva ani. Au apărut pe piața hotelieră după relansarea hotelurilor Afrodita și Diana din Băile Herculane. Atunci s-a poziționat pe piața investitorilor în turism familia Bazavan, din Craiova. Marian Bazavan capul familiei, are 53 de ani dar și o experiență de circa 30 de ani în turism. Florin (30 de ani, absolvent al Facultății de Relații internaționale și administrație publică de la ASE) și Marius (absolvent a 2 facultăți – Drept, respectiv Turism de la Universitate, ulterior Masterat la ASE) sunt fii, iar din 2011 manageri ai acestor proprietăți, parte din lanțul Bacolux. El e format din 4 unități – 1 hotel la Craiova (Craiovița), 2 la Herculane, respectiv o proprietate mai mică la Bușteni. De aici începe o altă poveste. Împreună am căutat să-i luăm pulsul.

Marius Bazavan

Marius Bazavan

– Ce experiențe doriți să dezvoltați prin lanțul Bacolux? Unde doriți să-l poziționați ca brand?

-MARIUS: Bacolux a plecat de la o poveste. Și încercăm să o spunem cât mai frumos pentru turismul românesc. Cred că este un domeniu palpitant, dar – și asta nu se vede -, în care trebuie să faci multe sacrificii. Am dorit să transformăm aceste sacrificii într-un succes și să urcăm hotelurile pe care le operăm într-o poziție superioară. Dorim să fim printre cei mai buni. Am plecat de la o locație mică iar în acest moment am ajuns la 1.000 de locuri de cazare.
Hotel Afrodita Herculane

Ați stabilit ”cartierul general” al priorităților la Băile Herculane. După ce ați investit milioane de euro într-o stațiune care mai are mult până să renască apreciați că zona balneară prezintă un mare risc?

– FLORIN: Da, cartierul general este acum la Băile Herculane, deoarece acolo avem cea mai mare concentrare a business-ului turistic. Eu o văd ca pe o fază de tranziție, deoarece acest cartier se poate muta și în alte orașe unde e posibil să dezvoltăm noi investiții, la Craiova, de ce nu București etc. Acum suntem preocupați mai ales de prezent, dar privim spre viitor. Da, a fost o decizie riscantă să cumpărăm într-o stațiune balneară istorică, dar destul de avariată. Cred însă că așa se deschid oportunități pentru succes, dacă nu riști nu ai cum să simți gustul victoriei. A fost o decizie, cum să spun, nebunească. Pentru noi era o piață cu multe necunoscute. A fost și o decizie de suflet, pentru că o parte din copilăria noastră am trăit-o cu părinții aici la Herculane. În mod sigur a fost și o conexiune, un reflex sufletesc al amintirilor.
Hotel event Herculane

– Da, dar când e vorba de milioane de euro investiți, amintirile țin loc doar de gablonțuri strălucitoare …

– MARIUS: Este adevărat. Totul a plecat de la opțiunile tatălui nostru Marian, care a rămas foarte marcat când a văzut în ce paragină ajunseseră hoteluri respective. I s-a strâns inima. După negocieri îndelungate a fost perfectată cumpărarea hotelului Diana ulterior fiind achiziționat și Afrodita situat mai jos. Ideea a fost să ne protejăm investițiile de un eventual amator, care cine știe ce ar fi făcut în vecinătatea noastră.
Hotel Herculane 2

– Cum arată colaborarea cu administrația locală de stat?

– MARIUS: Da, noi am încercat să facem tot timpul ceea ce am învățat și știm să facem foarte bine. Să nu așteptăm o minimă apreciere a administrației din zonă. Să facem lucrurile cât putem de bine. Dar în lumea civilizată, se mai întâmplă ceva. Administrația, organele statului sprijină creșterea afacerilor pentru că sunt direct interesate, într-un parteneriat pe termen lung. Aș putea afirma despre acest subiect că avem o colaborare normală și decentă. A fost tot timpul una decentă. Nu și una fructuoasă. Noi ne dorim să fie așa pentru stațiune. Cred că este o problemă de corelare a ideilor noastre cu cele publice. Dacă ne-am fi intersectat mai bine evoluția stațiunii ar fi fost una mai accelerată. Dar n-aș vrea să se înțeleagă că există o tensiune între părți. Dacă ne uităm pe rapoartele INS, vedem că odată cu deschidere celor două hoteluri (după 2012) numărul turiștilor a crescut cu circa 47% față de perioada anterioară. Plus 250 de familii cre și-au găsit un loc de muncă în aceste unități. Prezentul arată că stațiunea se mișcă și în zona infrastructurii rutiere, a amenajărilor urbane. Peste 80% din străzi sunt asfaltate, Parcul Central e refăcut după un concept armonios, plăcut, trotuarele au fost reabilitate. Mai rămân câteva porțiuni ale drumurilor, printre care și cel către Afrodita și Diana, respectiv mici zone din Centru istoric.
Hotel Herculane

– Știu că sunteți partizani ai impulsionării și dezvoltării turismului de evenimente – MICE, mai concentrat exprimat. În afară de mai mulți turiști și mai mulți bani încasați, ce alte avantaje de valoare poate genera acesta pe piața bucureșteană și, în general, în România?

– FLORIN: Avantajul principal este sănătatea. Băile Herculane este o zonă cu resurse natura extrem de bogate și inepuizabile. Asta dacă vom ști să le protejăm. Apele termale sulfuroase renumite încă de pe vremea romanilor, aerul puternic ionizat, spațiile naturale fantastice. Avantajul cel mai important e sănătatea câștigată și recâștigată de turiștii care vin la Băile Herculane.
Hotel Herculane1

– N-ați fost tentați să lucrați în hoteluri din străinătate sau în hoteluri străine din Romania?

– MARIUS: Ține de o situație tehnică și de posibilitățile vieții. Dacă ar fi să dau timpul înapoi și să schimb datele lui, aș face acest lucru. E unul dintre regretele mele personale că nu am lucrat într-un lanț internațional pentru a mă familiariza cu standarde și proceduri specifice unei companii străine. Dar n-a depins nici de mine nici de Florin. În 2011 după ce am terminat facultatea, după două săptămâni am plecat direct la Herculane. Pentru că investițiile trebuiau să se miște rapid. Am fost presați de timp să ne implicăm direct, personal și profesional. Dacă nu am fi făcut-o la nivel managerial, de formare a echipei și stabilirea de standarde funcționale, probabil totul ar fi durat mai mult. Ar fi însemnat pierdere de timp și de bani.

– S-a investit mult în hoteluri, în reconstrucția lor? Mulți oameni de afaceri au uitat că hotelurile sunt construite pentru oameni iar serviciile nu sunt furnizate de roboți. În ultimii ani au apărut scenarii alarmante  privitoare la resursele umane. Este forța de muncă din turism desincronizată față de cererile lansate?

– FLORIN: Mulți oameni de afaceri uită că oamenii sunt sufletul serviciilor în turism, cu precădere. Noi credem că n-am uitat acest lucru. Ne-a preocupat să sprijinim business-ul pe o echipă tânără, cu apetit pentru performanță, deschisă și flexibilă. De la început am investit în oameni, le-am creat un mediu adecvat, stimulator de a lucra. Nimeni nu neagă că forța de muncă e un aspect sensibil în turism. Dar trebuie să demontez câteva ”mituri”. Mai întâi că în turism se câștigă puțin și se muncește mult. Poate nu se cîștigă cât ar dori fiecare. Dar se câștigă. Sunt o serie de condițiile favorabile muncii și ele valoarează mai mult decât câteva sute de lei. Depinde cum privești lucrurile. Apoi, că tinerii vin slab pregătiți și că nu avem școli de formare. În anumite domenii poate e mai bine ca tinerii să vină fără prejudecăți învechite, fără să fie deformați prin cunoștințe inoperabile într-un hotel modern. În fiecare hotel există o cultură organizațională a muncii diferită, în funcție de cerințele managementului și așteptările patronilor. E un aspect sensibil, recunoaștem. Sperăm că tinerii se vor orienta într-un număr din ce în ce mai mare spre acest domeniu, și vor echilibra balanța cererii și oferte. Dacă e bine gestionat, domeniul turistic îți permite să răsplătești oamenii pe măsura muncii. Credem în dezvoltarea lanțului nostru. Nu o facem într-un mod accelerat ci sănătos, aș spune organic.

– Sunteți foarte receptivi la propuneri venite din zona parteneriatelor media, a asociațiilor ori organizațiior care susțin evenimente de prestigiu? Asociația Pro Turism este una dintre acestea. Sunt puțini proprietarii care se implică în asemenea colaborări. Cum explicăm acest lucru?

-FLORIN: Ne dorim o promovare mai intensă a stațiunii. Are nevoie de acest lucru după anii de tăcere completă. Multe aspecte au fost uitate, deci ele trebuiesc readuse în atenția tinerelor generații. Lumea modernă se așteaptă la un alt discurs influențat masiv de noile tehnologii de comunicare. Mai flexibile, mai rapide și, uneori, eficiente. Asta încearcă să facă la fiecare ediție, și cred că au ajuns la a VI-a, Asociația Pro Turism. Turismul e vectorul care poate creea plus-valoare Băilor Herculane. Pentru că ne-am dorit o vizibilitate mai mare am apelat la o echipă de tineri, aș putea să spunem, cel puțin la fel de nebuni ca investitorii din familia noastră. Le-am propus un asemenea scenariu inter-activ iar sprijinul nostru este necondiționat. Suntem foarte apropiați pentru că de fiecare dată punem suflet alături de sprijinul acordat. Am convingerea că un singur investitor privat nu poate produce minuni, dar mai mulți pot începe să le facă!

– Când aveți puțin timp vă luați familia și călătoriți. Știu cum se vede o călătorie prin ochii unui jurnalist de travel, dar cum se vede ea prin ochii unor hotelieri tineri?

– MARIUS: E o părere personală. Domeniul turismului are o frumusețe generoasă. Și l-am ales fără nicio impunere, condiționare din parte celor din jur. Dar ai mai puțin timp pentru tine, pentru familie, pentru că trebuie să-l aloci clienților tăi. În fața proiectului ambițios de la Herculane,  nu ne-a rămas prea mult timp pentru vacanțe. Am călătorit în principal în scop profesional. De câte ori plecăm spre o destinație ne preocupă în principal să înțelegem în ce constau diferențele profitabile în industria ospitalității. În acest scop culegem și comparăm informații turistice. Multe dintre ele s-au dovedit foarte utile business-ului nostru. Dar vom aloca timp pentru vacanțe atunci când afacerile se vor așeza în tipare profitabile garantate. Dar cine deține rețeta magică?

Ce ați văzut și v-a plăcut în țară și străinătate? Unde n-ați fost și ați dori să ajungeți?

– MARIUS: N-am fost în SUA, dar mi-am propus ca anul viitor să ajung. În țară nu am fost în Maramureș și Bucovina. În rest am frecventat  toate orașele turistice românești din toate județele țării. Dacă ar fi să alcătuiesc un Top 3, din punct de vedere al infrastructurii și accesibilității turistice aș alege Cluj-Napoca, datorită gastronomiei pe care o promovează. Bucureștiul, de care nu poți face abstracție, e un oraș aglomerat, agitat, dar mie tocmai pentru asta îmi place că are ritmul unei metropole europene. Cred că al treilea ar fi Timișoara, pentru echilibru existent între cultură, natură și arhitectură, apropiat de Craiova, orașul meu natal în care, din păcate, am ajuns să petrec mai puțin timp decât mi-aș dori.

– Mulțumesc!

MARIAN CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Interviuri, Marian Constantinescu, Numarul 152 and tagged , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*