Ne sufocăm, vindem și iar respirăm !, INDUSTRIE HOTELIERA nr.151

= 271

Vom ajunge să-i luăm pe străini să doarmă la noi acasă? Așa se va naște… cazarea socială! Unii investitori își cresc patrimoniul hotelier, alții se gândesc la exituri și vânzări. Cumpărătorii așteaptă la ”copca tranzacțiilor” prețuri mai prietenești ori… disperate.

TENDINTE: E nevoie de mai multe hoteluri

Chiar dacă anul trecut gradul de ocupare al spațiilor de cazare din țara noastră a fost de numai 28,7% iar durata sejururilor străinilor în România a scăzut în medie sub 2 zile, reprezentanții hotelierilor români sunt de părere că acest segment duce lipsă de investiții iar străinii nu vor mai avea loc în hoteluri. O proiecție optimistă. Dar e de realistă? Numărul celor sosiți în România s-a majorat cu circa 16-17% anul trecut, iar pentru acest an este estimat un plus de 20% (adică încă 450.000 de turiști străini în țară, cu circa 900.000 de înnoptări). În paralel, însă, nu a crescut și numărul de camere. Astfel că, în câțiva ani ,e posibil ca turiștii să nu mai găsească locuri disponibile în hotelurile din Capitală și din stațiunile din țară în perioadele de vârf, cred hotelierii. Conform datelor ANT, în perioada 2014-2016, au fost inaugurate în București doar 389 de camere cu 771 de locuri.

90% dintre turiștii străini dorm în hoteluri, subliniază Călin Ile, liderul Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR). În toată țara există 71.251 de camere clasificate la 3, 4 și 5 stele. Ce se va întîmpla dacă situația ne avantajează? Iar anul viitor vom avea creștere de încă 15% pentru turismul românesc? Înseamnă înca 3,6 milioane de înnoptări și asta doar pentru 2017. Bucureștiul are circa 13.000 de camere viabile, cu un grad mediu de ocupare de peste 65% în 2015, față de 63% în 2014. Cum 2016 mai aduce un plus de circa 3% în piață, orașul se apropie de un grad mediu de ocupare de 68% pe an. Cum apar puține camere noi în piață, e tendința ultimilor ani, Bucureștiul mai poate aduce maximum 200.000 înnoptări. Vom avea unde să îi cazăm în 2017 pe cei care vor consuma 3,6 milioane de înnoptări prevăzute? Nu avansăm calcule pentru 2018 sau 2019, chiar 2020, când va avea loc Campionatul European de Fotbal în țară sau 2021, când Timișoara va fi Capitală culturală europeană. Riscăm ne sufocăm, să ne supraîncălzim cu o cerere suplimentară pe care nu o vom putea gestiona eficient”.

INVESTIȚII: Banul s-a zidit la Turda și București
Hotel Potaisa turda 5

Un proiect anunțat cu mai bine de 4 ani în urmă a fost finalizat de Salina Turda. În urma unei investiții de circa 1 milion de lei, fonduri provenite dintr-un credit dar și din surse proprii ale salinei, a fost modernizat și inaugurat hotelul Potaissa. Conform directorului Salinei Turda, Simona Baciu hotelul, ce oferă 24 de camere și apartamente, beneficiaza acum de un centru SPA în cadrul căruia va funcționa și o bază medicală. În total investiția se va ridica până la sfârșitul anului la circa 4 milioane de lei.” Anul trecut, Salina Turda a fost vizitată de aproape 550.000 de turiști, cel mai mare număr înregistrat de la reabilitarea sa, în 2010. Circa 30% dintre aceștia sunt străini și au venit din Ungaria, Israel, Anglia, SUA, Spania, China, Japonia, Polonia, Germania, Mexic.

De asemenea, la București Compania Ana Hotels, controlată de familia Copos, a anunțat demararea unor investiții în valoare de circa 20 milioane de euro ce vor avea ca obiect hotelul Athenee Palace Hilton. Acestea se vor desfășura pe mai multe etape și includ renovarea completă a camerelor (ce va dura până în 2020), construirea unui corp nou de hotel cu aproximativ 70 de camere precum și a unei săli de conferințe de 900 metri pătrați. Investițiile sunt susținute de acționarul majoritar din fondurile și dividendele rezultate în urma vânzării Ana IMEP din Pitești către grupul nipon Nidec.

TRANZACȚII: Unde sunt cumpărătorii ?

Încă două hoteluri din stațiunea Poiana Brașov – Rina Vista și Rina Tirol -, clasificate la 3 stele, deținute de o firmă cu acționari israelieni intrată în faliment, au fost scoase inițial la vânzare pentru suma de 3,1, respectiv 2,1 milioane de euro. Deoarece nu s-a găsit încă un cumpărător, prețul de vânzare a fost redus la 2,4 milioane de euro pentru Rina Vista, dar pentru Rina Tirol el a fost ridicat la 2,5 milioane de euro. În 2008, când a achizitionat cele două hoteluri, compania anunța că va investi 8 milioane de euro în modernizarea acestora. După apariția crizei compania s-a confruntat cu dificultăți financiare intrând în insolvență în 2012 și anul trecut în faliment. Rina Tirol are 56 de camere repartizate pe 4 etaje, iar Rina Vista are 106 camere pe 5 etaje.

La rândul său olandezul Jerry van Schaik, și-a anunțat intenția de a vinde integral pachetul de acțiuni deținut la Rembrandt Hotel SRL. Aceasta operează hotelul și cafeneaua Klein, recent lansată pe piață, din Centrul Vechi al Capitalei. Prețul de pornire este de 350.000 euro. Decizia e suprinzătoare, afirmă specialiștii, în condițiile în care Rembrandt, este unul dintre cele mai apreciat și votat de către turiștii străini. Boutique hotelul a fost deschis în 2005 și are 16 camere. În 2015, unitatea a avut o rată de ocupare de 86,7%. Vânzarea face parte dintr-o repoziționare a afacerilor lui Jerry van Schaik. Acesta a precizat că se va concentra pe proiecte noi de promovare a României către turiștii din Olanda și din țări vest europene. Tranzacția include doar afacerea, nu și clădirea, care este inchiriată”- a declarat John Soleanicov, consilierul financiar al antreprenorului.

ANGELA SIMION, ALEX BARBU & ION BADEA

fivestar-hospitality

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Industrie hoteliera, Numarul 151 and tagged , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*