Cand dormi cu sticla sub perna, EDITORIAL nr. 126-127

Din întâmplare în acest număr s-au strâns mai multe informații și reportaje care vorbesc despre vin, viticultură, drumuri ale vinurilor etc. Dar poate că nu din întâmplare. Pentru că în ultimii ani industria vinului a crescut foarte mult în imagine, în expresie, în mediatizare, în calitatea comunicării. Și toate acestea se văd azi cum stârnesc, pe față, invidia neputincioasă a făcătorilor de turism autohton. Ceea ce mi se pare interesant este că oamenii de afaceri din lumea vinului, dacă nu toți, în majoritatea lor, sunt conștienți și convinși că fără creșterea circulației turistice interne și internaționale pe pământurile românești, nu avem prea mari șanse să ne vindem, pentru a câta oară ?, țara.

Spre deosebire de lumea turismului, încă ancorată în forme organizatorice ruginite și nefuncționale – de unde și coliziunea între investitori și administrația de stat -, cea a investitorilor în vin a avut șansa de a atrage oameni de afaceri străini. Conți, lorzi, guvernatori, artiști, finanțiști potenți -, fiecare a adus cu ei nu numai capitaluri ci și know-how-ul. Cuvântul poate pare pretențios dar conceptul exprimă o realitate economică care poate fi văzută în toate târgurile, saloanele, simpozioanele naționale. Dincolo de rezultatele pe care le observăm cu plăcere pe rafturile magazinelor și supermarketurilor – de la conținutul sticlei până la modul ei de prezentare – investitorii din această branșă au mai creat o plus-valoare fără de care vinul ar fi rămas o… Natură moartă.

Mă întâlnesc în fiecare lună, și îmi face o plăcere nespusă -, cu prima generație care a învățat să vorbească și să facă vin, dormind cu sticla sub pernă. Mă amuză când încep să turuie despre toate valorile corportiste. Pe vremea când eu le descopeream într-un mod autodidact, pentru ca să pot scrie despre ele, ei nici nu se născuseră. Avantaj ei! Sunt cu sutele prin firmele producătoare de vin – de la somelieri, Maître D, brand manageri, vinificatori, promotori etc. În urmă cu vreo zece ani îi număram pe degete.
Coperta-Traveller 126-127

Acum alcătuiesc o masă matură care dă consistență și expresie industriei vinului. Și asta, sincer, mă bucură. Dar mai ales îi bucură pe investitori străini, dar și români, care au fost în același timp și profesorii lor. Și-au avut de unde învăța. Se vede. Aș fi ipocrit dacă m-aș face că nu văd că și lumea vinului este împărțită și guvernată încă de orgolii. Dar ce se vede arată bine, are valoare și viitor.

Ceea ce, cu regret nu putem spune deocamdată, despre îndustria turistică.

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Editorial, Numarul 126-127 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*