13+ 1 pe Lista rușinii
În loc să ofere prețuri cât mai variate turiștilor autohtoni, mai multe agenții din România s-au concetrat în ultimii ani pe organizarea unui monopol, menit în principal, să elimine de pe piață, firmele concurente care practicau prețuri mai mici pe aceleași destinații sau care practică un marketing mai flexibil decât ele.
Consiliul Concurenței a început să analizeze perioada iunie 2013 – septembrie 2016, și a ajuns la concluzia că 13 agenții de turism și Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), au stabilit înțelegeri anticoncurențiale pe piața charterelor. Ele au fost sancționate cu amenzi în valoare totală de circa 11.420 milioane de lei (circa 2,45 milioane de euro la momentul aplicării lor). Cele 13 agenții de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informații sensibile din punct de vedere concurențial, cu scopul de a nu permite scăderea prețurilor produselor/pachetelor turistice comercializate. Astfel, agențiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, prețul de vânzare către clienți pentru produsele turistice și/sau pachetele de servicii turistice comercializate. De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuități clienților și și-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel, în mod artificial, oferta în vederea creșterii prețului de vânzare. Celor 13 li se adaugă și ANAT ce a fost sancționată cu circa 53.300 de lei deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienților reduceri sub forma cedărilor unei părți din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.
”Campionii” amenzilor sunt: Touring Europabus Romania S.R.L. – 5.397.763 lei; Prestige Tours International S.R.L. – 2.139.283 lei; Paralela 45 Turism S.R.L. – 1.723.738 lei ;Eximtur S.R.L. – 685.116 de lei; Happy Tour S.R.L. – 519.598 lei; Aerotravel S.R.L. – 400.754 lei; Nova Travel S.R.L. – 124.616 lei; Prompt Service Travel Company S.R.L. – 186.085 lei; Fibula Air Travel S.R.L. – 88.310 lei; Tez Tour S.R.L. – 55.930 lei, secondate cu sume sub 30.000 de lei de Rezeda World Travel S.R.L. – (28.780); Air Fla S.R.L. – (9.619) și Corali Holidays S.R.L. – 6.644. 9 din cele 13 companii (Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L.) au recunoscut activitățile anticoncurențiale și au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii. De același procent a beneficiat și ANAT ce și-a recunoscut fapta anticoncurențială. Consiliul Concurenței a mai anunțat că firma Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemență, oferind dovezi privind existența faptelor anticoncurențiale, și a primit imunitate la amendă.
De la MyPal.travel la ViziteazăDelta.ro
Dragoș Gociman și Gabriel Iliescu, au anunțat investiții de 956.000 de euro în platforma MyPal.travel, într-un un sistem de informare, rezervare și plată online pentru servicii turistice integrate în destinații din întreaga lume. Aceasta este a doua etapă de investiții în platforme online de travel ale antreprenorilor români după cea lansată în primăvara anului trecut (în valoare de peste 130.000 de euro) în platforma ViziteazaDelta.ro. Prin intermediul unei singure platforme utilizatorii pot face rezervari integrate și plăți pentru toate tipurile de servicii turistice dorite. Studiile făcute până acum arată că, pentru achiziția completă a unei vacanțe, turiștii ajung să viziteze până la 38 de site-uri și să consume circa 30 de ore pentru documentarea unei vacanțe sau sejur – apreciază Gabriel Iliescu.
Peste 100 de participanți (travel agenți, hotelieri, organizatori de evenimente, transportatori, consultanți, lideri ai unor instituții specializate, jurnaliști și editori de turism etc) interesați de dezvotarea și promovarea exportului turistic românesc s-au reunit la Ramada PLAZA (fostul hotel TURIST) din București. Ei au dat consistență celei de-a 6-a ediție a Forumului de Incoming. Organizată de către compania InfoTravel România, manifestărea a avut ca susținător pe Karpaten Turism (sponsor principal) TravelMaker Enjoy Romania (sponsor secundar). Partener media strategic: Clubul Presei de Turism – FIJET Romania. Iar ca Partener Media – Traveller Magazin. Scopul principal al Forumului rămâne căutarea și identificarea unor soluții menite să încurajeze agențiile de turism (pe piața românească activează circa 70 de agenții specializate) să se implice într-un număr tot mai mare în activitățile de Incoming. Au participat în calitate de speakeri lideri ai Ministerului Turismului, Prof. Gerhard Skoff (Președintele Comisiei de Turism a Dunării); Nicolae Demetriade – Președintele ANAT, Simion Giurcă, consultant internațional, fost director al Biroului de promovare a României la Viena (Austria), Adrian Voican, președintele Bibi Touring, Valentina Saygo, liderul firmei Ask for Tax Free, consultanții Alex Filip, Dan Anghelescu, Toderaș Andrei, Florina Ioanid etc. Moderatorul evenimentului este Alex Hampu.
”Încercăm să convingem autoritățile și mediul de afaceri din turism să se implice mai consistent, în dezvoltarea exportului turistic. România are un potențial încă neexploatat în materie de atragere a turiștilor străini. Conform datelor Institutului Național de Statistică (INS) am putea primi anual circa 20 de milioane de turiști străini dar acum avem doar 2,5 milioane. Personal, mi-aș dori ca Forumul de Incoming, singurul de acest gen din România -, să fie susținut de mai mulți parteneri economici, ceea ce ar reflecta momentul trecerii de la ambiții personale la lucruri constructive” – a declarat Petre Dordea, directorul general al InfoTravel România.
După ce imaginea a două dintre companiile sale de transport și travel a fost puternic afectată de sancțiuni pentru înțelegeri anticoncurențiale Dragoș Anastasiu s-a gândit să deplaseze centrul de greutate spre o nouă agenție de turism. Ea a fost lansată sub denumirea de TravelBrands. După cum a afirmat Anastasiu, ambițiile sunt foarte mari și se vor sprijini peste doi ani pe contribuția a 40 de sedii (probabil o parte din structura deținută azi de Nova și Eurolines). Compania va ținti topul primilor cinci jucători din domeniu la nivel național. TravelBrands va fi un hypermarket de turism. Primele zece agenții au fost deja deschise. În planul de business este prevăzută și varianta unui model de franciză.
MARIAN CONSTANTINESCU & MARA ANTON