De MARIAN CONSTANTINESCU
@ Nu-mi face plăcere să revin asupra unor subiecte decât dacă ele își păstrează actualitatea. Despre învârtirea în cerc a turismului românesc, o activitate lipsită de logică, scriam cam cu un deceniu în urmă sperând că se va fi terminat. Da, de unde! Pe atunci ministerul Turismului era reprezentat în lume de circa 19 birouri de promovare. Elena Udrea a descoperit că Facebook-ul face minuni și a desființat 10 dintre ele, raportând un mare succes – economii la buget. Mai spre zilele noastre fostul ministru Mircea Titus Dobre, a decis să pună cruce pe coliva promovării desființându-le și pe ultimele 9. Informațiile au fost desigur de natură financiară, dar multe dintre ele au fost manipulate. Promisiunea consta în faptul că o parte dintre birourile de promovare se vor înființa, cu oameni cu sînge proaspăt și instrucție nouă în vene care urmează să fie denumiți… atașați de turism. Iată ceva nou, se schimba ambalajul. Dar n-a mai apucat să schimbe și restul. În locul lui, ultimul ministru al turismului Bogdan Trif a anunțat că s-a făcut o mare greșeală și că va înființa cât mai curând 20 de birouri de promovare turistică a României în tot atâtea țări sau zone. Cu câte 2 angajați la fiecare. Probabil, începând de anul viitor când va primi alocație bugetară. Un deceniu de piruete și de învârtit în cerc. Ura, vom avea birouri de promovare în străinătate! Cine a pierdut până acum? Firește, România turistică!
@ În același timp în lume, la reuniuni și simpozioane internaționale, cercetătorii lansează estimări îndrăznețe despre comportamentul de consum al generațiilor Y și Z. Analizează evoluția unor tendințe, City Trip-urile (sau Hipster Hollidays), înregistrînd o dinamică susținută. Se bucură de un succes în creștere Bleisure (business+leisure) segmente care au început să se ”sudeze” în ultimii 15 ani. Călătoriile spre zone și orașe clasice sunt în continuare în vogă însă se adaugă ”emerging destination”, adică destinații noi, proaspete, provocatoare. Aceiași cercetători au descoperit că nu e nicio dramă, noi așa consideram, să-ți petreci vacanța în comunitatea locală în care trăiești. Dacă îți stabilești un program de vizitare și deplasare te poți bucura de Staycation, cu consum redus dar cu satisfacții la fel de mari ca în călătoriile spre alte destinații. Pentru o parte din români, care înțeleg prin vacanțe doar munte și mare, noii termeni par că definesc mișcarea unei lumi SF. Alte trenduri în schimbare se produc deja în sistemul B2B, B2C, P2P, adică de business, comunicare și promovare, toate fiind concentrate pe personalizarea produselor turistice, respectiv construirea unor emoții pozitive pentru grupurile de turiști. Dar și pe digitalizarea serviciilor. Tot SF sună, dar se întâmplă deja.