GUINNESS – Turism cu spume la gura, CUM E LA ALTII nr. 164-166

Cu 250 de ani în urmă s-a produs prima bere de acest tip. Avea să devină emblematică pentru irlandezi la fel ca pășunile lor veșnic verzi. În fiecare zi în lume sunt date peste cap peste 10 milioane de halbe de GUINNESS ceea ce echivalează cu aproximativ 2 miliarde de halbe pe an.

Guinness Store House din Dublin te introduce însă într-o altă dimensiune a istoriei brandului. A fost amenajat în una din clădirile  complexului industrial omonim. Este în același timp fabrică, rețea de distribuție dar mai ales muzeu interactiv. Construcția, din cărămidă roșie, amintește de forma halbei de bere Guinness. Aventura începe de la intrare. Așteptarea în plin sezon – și la bere e mereu ”plin sezon” -, durează 20-30 de minute. Daca nu ți-ai cumpărat biletul online, ca să intri pe culoarul rapid, la ghișeele amenajate ca într-un aeroport, poți opta pentru bilet simplu sau de… colecție. Costă în funcție de promoții până în 30 de lire. Dacă ai inspirația să cumperi un ticket pentru Turul de oraș, prețul este unul special, inclus în cel pentru autobuzul turistic. Nu vă luați după ghizii însoțitori care vă pot tăia elanul cum că aveți de așteptat câteva ore și vă induc ideea că nu aveți ce vedea de banii aceștia înăuntru. Fals.

Vrei să te bucuri de o asemenea experiență turistică? Alocă-ți în Dublin, cel puțin jumătate de zi. Aventura începe la parter – ești luat în primire de ghizii casei, care-ți furnizează cât mai multe informații pe minut, Aici chiar înțelegi că timpul costă bani. Se face turism pe bandă rulantă. E de preferat să asculți esențialul despre istoria și documentul ce a marcat apariția în viața irlandezilor a berii Guinness. După care să tragi un turneu la etajele superioare. Scurt și la obiect. 22 septembrie este Ziua acestei beri cafenii, considerată la început băutura docherilor. Prestigiul licorii a crescut atât de mult, ajungând la un nivel pe care în mod sigur Arthur Guinness, fondatorul brandului, nu avea cum să-l anticipeze atunci, în 1759, anul în care a semnat contractul de închiriere a berăriei St. James Gate din Dublin pe… 9.000 de ani. Guinness este produsă în peste 50 de ţări, inclusiv în legendara berăria St. James’s. Iar în Topul celor 5 țări unde se vinde cel mai bine această bere se află greu de detronat: Marea Britanie, Irlanda, Nigeria, SUA şi Camerun.

Parterul, chiar dacă îți ia ochii, sufocat de suveniruri de marcă, lasă-l la sfârșit. Este atât de tentant pentru shopping încât s-ar putea să nu mai ajungi la cele 5 etaje. Start în sanctuarul berii.O lume plină de mister. La etajul 1 ai sentimentul că ești în fața unei mici Niagare. O cascadă de apă îți reproduce etapele procesului de prelucrare, apoi poți să admiri strălucirea boabelor de grâu, orz, sau hamei. Culoarea roșu închis și aroma originală sunt date de către orzul prăjit. Mai adăugăm și drojdie și gata… berea. Ei nu e chiar așa de simplu. Vei descoperi asta la etajele superioare. Unde înveți despre procesul de producție, dar și de promovare, distribuție ori testare. Arhivele Guinness îți oferă peste 9000 de exponate, o imagine amplă asupra acestei beri unice și a tainelor fabricării sale. Puteți lua liftul, dar mulți   preferă scările rulante care își oferă și o altă perspectivă vizuală asupra tehnologiilor industriale alcătuite din kilometri de țevi și conducte, iluminate comercial. Etajul 2 e dedicat testării berii. Aici specialiștii te ajută să descoperi fiecare tip de bere Guinness. La etajul 3 intri în lumea tehnicilor și metodelor de publicitate și promovare. Poți urmări pe un ecran cum au evoluat campaniile și unde au ajuns în lungul drum ce leaga benzile desenate de videoclipuri multidimensionale. De la forma sticlei la obiectele și sloganurile simple dar de neconfundat. Unul dintre ele sună chiar așa ”Oh, my Guinness!”.Prima reclamă la Guinness a fost difuzată în Marea Britanie pe 22 Septembrie 1955 şi înfăţişa un îngrijitor la Zoo şi un leu de mare. O expoziție imensă găzduiește clipuri video, audio, reclame print, toate spunându-ți o poveste simplă. Cine nu știe să-și strige marfa rămâne cu ea nevândută. Cu siguranță, nu trebuie să ratați… harpa. Știți despre ce este vorba, de simbolul principal care individualizează produsele Guinness. La acest etaj aveți ocazia, că știți sau nu muzică nu contează, să cântați la instrumentul electronic conceput din cristal și aur. Toți turiștii sunt atrași aici ca de un magnet. Este suficient să îți treci degetele pe suprafața de sticlă și corzile încep să vibreze în funcție de temperatura corpului tău, reproducând parcă o ”odă” înălțată berii. Și uite așa am trăit  magia clipei, mirându-ne cât de bine știm să cântăm (ciupim) la harpă. Dar și de o bere… Guinness. Mai sus, și mai sus! Dacă perseverezi, ajungi să ”absolvi” și Guinness Academy. Aici specialiștii în bere, care se schimbă la fiecare oră (semn că e mult de muncă), oferă fiecărui vizitator o experiență memorabilă. Și pe noi ne-a învățat câteva tehnici ale turnării berii în pahar (câtă bere, câtă spumă, unghiul corect de înclinare a paharului, poziția cotului și a corpului etc). După spectacol pleci cu paharul plin pe care l-ai pregătit tu însuți, semn că profesorul te-a premiat cu un ”pin” (care desigur este prevăzut în prețul ticketului de intrare).

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Cum e la altii, Numarul 164-166 and tagged . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*