Baile Herculane – Istoria salveaza prezentul, BALNEOTURISM nr. 146

= 267

Cel puțin cinci ani mai trebuiesc acestei stațiuni să-și închidă rănile arhitectonice și să înceapă să miroasă a parfum… imperial. Pronosticul nostru este însă strâns legat de modul în care vor conlucra în viitorul apropiat administrația locală cu cea centrală iar ambele cu mediul de afaceri din această stațiune și zonă.

 

Deocamdată primarul și principalul investitor din Băile Herculane dau declarații pe la organismele de control. Toate acestea nu vor putea să rezolve însă ruptura istorică dintre interesele politice și cele economice. După un progres susținut de programe și fonduri Regio investițiile par a se fi blocat exact acolo de unde s-ar fi putut vedea cum va renaște în scurt timp Băile Herculane. Spuneam la cea de-a V-ea ediție a Simpozionului ”Băile Herculane – mai mult decât apă”, organizat la jumătatea lunii aprilie de către Asociația Pro Turism Herculane la complexul Afrodita Resort & Spa -, că istoria poate stimula investitorii dar dacă moștenirea istorică este uriașă și copleșitoare, ea poate sufoca și demobiliza orice grup de afaceri. Dacă nu e susținut de instituțiile statului. Băile Herculane este oglinda cea mai fidelă a acestui proces ratat. Deocamdată.

Vine o generație interactivă

Asta nu înseamnă că oamenii cu spirit tânăr și cu inițiativă dorm în tranșee. În urmă cu cinci ani Asociația Pro Natura, susținută consistent de cel mai activ investitor din Băile Herculane – am numit aici grupul Bacolux din Craiova, a inițiat o campaniei civică pentru dezvoltarea stațiunii și redresarea imaginii sale. Pe parcursul celor cinci evenimente, au participat specialiști din turism, medicină, din mediul economic dar și autorități, cu scopul de a aduce în atenția publică potențialul stațiunii și a factorilor săi naturali. Conferința Națională „Băile Herculane, mai mult decât apă – Oportunități și provocări în cursa stațiunilor balneare” a abordat subiecte strâns legate de necesitatea investițiilor în stațiunile balneare, strategiile specifice dezvoltării economice, precum și necesitatea unei promovări corespunzătoare. „Ministrul Economiei, Costin Borc, a prezentat, în urmă cu două luni, în ședința de guvern un program pentru relansarea turismului balnear din România. Acțiune pe care noi o așteptăm de ani buni. Se discută și se acționează în sprijinul stațiunilor balneare, ceea ce ne face să simțim că tot efortul nostru de a reînvia stațiunea Băile Herculane are un suport din partea Guvernului. Ne-am propus să venim în întâmpinarea proiectul pilot și să abordăm, împreună cu alți reprezentanți din diverse domenii conexe turismului balnear, subiecte în urma cărora să putem avea o imagine de ansamblu a tot ceea ce implică un astfel de proiect național. În același timp, profităm de participarea unui număr mare de invitați și prezentăm o parte importantă a bogățiilor pe care le deține stațiunea” a declarat Marinela Badea, Președinte Asociația Pro Turism Herculane.

Șase ambasadori ai promovării

A cincea ediție a Conferinței Naționale „Băile Herculane, mai mult decât apă” a fost una interactivă, cu participare din rândul specialiștilor în turism, reprezentanți ai Autorității Naționale de Turism (ANT) și a jurnaliștilor specializați în acest domeniu, dar și o echipă de travel agenți și jurnaliști din Republica Moldova. În total 150 de participanți.

Că există un spirit efervescent, în continuă mișcare, o dovedește și cea mai mare supriză care a avut loc la sfârșitul Conferinței Naționale. Asociația de Pro Turism Herculane a anunțat decernarea primelor distincții de Ambasadori ai Băilor Herculane pentru contribuția deosebită la dezvoltarea și revitalizarea imaginii stațiunii.

Ele au revenit (de la stânga la dreapta) unor personalități din lumea presei de specialitate și a turismului: Petre Dordea de la InfoTravelRomania.ro, Florin Arjocu blogger și ghid de turism, Marian Constantinescu scriitor de turism și editorul revistei Traveller Magazin, Traian Bădulescu, specialist în comunicare la Innovation Travel, George Vasiliu, blogger și ghid de turism și Ana-Maria Gâlcă-Amzulescu, președinte de onoare al Asociației, editoare a #loveherculane. S-ar putea ca despre unii dintre ei să știți mai puține. Nu sunt milionari în euro, dar devotamentul, demersurile, implicarea creativă, valorează profesional peste o posibilă evaluare financiară.

 

Bacolux – lupta în care toți câștigăm

Unde se strâng mulți oameni de calitate puterea crește. La asta s-au gândit, cu siguranță și cei doi directori-frați Marius și Florin Bazavan, care conduc hotelurile Afrodita și Diana din Băile Herculane, reprezentanții companiei Bacolux. Cu toate dificultățile pe care trebuie să le depășească în lupta cu administrația locală (chiar de ce trebuie să existe această ostilitate permanentă cînd aproape peste tot se vorbește sus și tare de parteneriatul public-privat ?), ei cred că modernizarea infrastructurii stațiunii se va încheia foarte curând. Cu condiția să nu fie arestați și viitorii primari.

Bref. Organizatorii și-au propus, în urma acestui eveniment, să ordoneze un set de idei viabile menite să contribuie la revitalizarea turismului balnear. „În aprilie 2014, o echipa destul de mică, formată din oameni care cred în valoarea și bogățiile stațiunii, pleca pe un drum care avea o singură destinație, aceea de a ajunge în punctul în care stațiunea Băile Herculane revine la strălucirea de altădată, iar resursele naturale devin atracția principală. În tot acest timp, oameni din diverse domenii ni s-au alăturat, au pus umărul la activitatea asociației, iar rezultatele s-au văzut. Suntem mândri de tot ceea ce am reușit să realizăm, dar suntem conștienți că ne aflăm doar la început de drum.” – sublinia Laura Pătru, PR Event Pro Turism.

Suveniruri de la Traian și Andersen

Ediția din acest a conferinței a inclus un infotrip care a vizat atracțiile naturale ale împejurimilor stațiunii (Morile de apă de la Rudărie (Comuna Eftimie Murgu), Cascada Bigăr, Șapte cătune din Munții Cernei, respectiv un tur al stațiunii. Implicarea Asociația Pro Turism Herculane își propune identificarea celor mai eficiente metode de dezvoltare a zonei, promovarea valorilor locale, dezvoltarea de programe noi atât pe partea de turism cât și pe segmentul de sănătate, precum și promovarea susținută și constantă la nivel național și internațional.

În timpul vizitării stațiunii participanții au aflat, printre altele că Băile Herculane era renumită în toată lumea, dar, din păcate, epoca glorioasă de altădată a apus. Strălucirea aristocrației europene s-a stins, an de an, însă au rămas superbele clădiri istorice, una dintre acestea fiind cazinoul din Băile Herculane. Aici, la începutul anilor 1900, a fost compus un vals dedicat stațiunii de pe Cerna și care a ajuns să fie cântat pe mai multe meridiane. Celebrul vals ‘Suvenir de Hercules Bath’, a fost compus chiar în salonul de cură. Orașul păstrează o serie de clădiri emblematice care se află în diverse stadii de deteriorare, conservare sau restaurare. Cazinoul cu coloane a fost construit între anii 18621864 în stil baroc austriac, sub îndrumarea arhitectului Wilhelm von Doderer. Clădirea cazinoului a cuprins o sală de spectacole, un restaurant și bazarul cu 14 bolți și 12 ferestre. La etaj se afla ‘Sala de Argint’, unde bogații vremii și capete veneau și pentru ruletă ori alte jocuri de noroc. Pe terasa Cazinoului se organizau baluri colorate cu celebrele valsuri austriece.

Renumita stațiune este atestată documentar din anul 153 și își trage numele de la Hercules, care era protectorul familiei romane a împăratului Ulpius Traianus. Inspirați de frumusețea locurilor și de poveștile acestor meleaguri, mulți poeți și scriitori și-au dedicat creațiile acestei stațiuni, printre care Cristian Andersen, Vasile Alecsandri, George Coșbuc, Al. Petofi, Liviu Rebreanu, Nicolae Iorga, N. Xenopol, M. Sadoveanu, I. Minulescu, I. Slavici, Lucian Blaga și mulți alții.

MARIAN CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Balneoturism, Numarul 146 and tagged , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*