TURISMUL – Statistica e un foc de artificii ! TENDINTE nr.135-136

TURISMUL – Statistica e un foc de artificii ! (1)

Previziunile WTTC (Consiliul Mondial al Turismului) privitoare la turismul românesc au fost pe 2014 cu 3 sutimi mai optimiste decât realitatea consemnată de statisticile finale. Anul trecut, turismul autohton a avut o contributie totală de 33,1 miliarde de lei la buget ceea ce a reprezentat  5,1% din PIB.

WTTC estima o creștere de 5,4%, ce va fi urmată de o rată medie de creștere de 3,8% pe an până în 2024, când vom ajunge, cel puțin teoretic, la 50,8 miliarde de lei. Cum o vom face? Rămâne de văzut. Deocamdată realitățile sunt la unele capitole cam jenante. Iată câteva! Deși credem că suntem o destinație de vacanță, majoritatea turiștilor străini au venit și în 2014 pentru afaceri, participare la congrese, conferinţe, cursuri, târguri şi expoziţii (61,3% din numărul total de turişti nerezidenţi). Cheltuielile acestora au reprezentat 68% din total – subliniază o sinteză a Institutului Național de Statistică (INS). Din aceași sursă aflăm că numărul sosirilor și înoptărilor au crescut, durata medie a șederii fiind anul trecut de 2,5 zile la turistii români și de numai 2 zile la cei străini. Și aici apare fireasca întrebarea – unde, frate, locuiesc și dorm turiștii care ne vizitează??? Probabil în cloud-uri rurale, pentru că acolo nu se plătesc nici taxe, nici impozite!

AFACERI, CONFERINȚE ȘI CONGRESE

Dar noi rămânem optimiști și defilăm cu zâmbetul pe buze. În 2014, statistica națională a înregistrat 1,91 milioane de turişti străini. Ei au cheltuit 5,09 miliarde lei (1,14 miliarde de euro), cea mai mare pondere fiind deţinută de sumele alocate pentru cazare, potrivit INS. Atât numărul cât și  cheltuielile turiștilor au fost mai mari decât în 2013 – respectiv 1,71 milioane, respectiv 4,79 miliarde lei.

Radiografia turismului acoperit de segmentul MICE ne arată că din totalul cheltuielilor pentru afaceri ponderea cea mai mare o reprezintă cheltuielile pentru cazare (50,6%), fiind preferată în special cazarea cu mic dejun inclus (93,6% din totalul cheltuielilor pentru cazare). Cheltuielile turiştilor nerezidenţi în restaurante şi baruri au fost de 16,1%, iar cele pentru cumpărături au reprezentat 11,9%. cel de al doilea motiv a fost reprezentat de călătoriile în scop particular (38,7% din numărul total de turişti nerezidenţi), cheltuielile acestora reprezentând 32% din total. Călătoriile în scop particular includ călatoriile pentru vacanţe, cumpărături, evenimente culturale şi sportive, vizitarea prietenilor şi rudelor, tratament medical, religie, tranzit şi alte activităţi. Din totalul cheltuielilor pentru cumpărături, 37,2% au reprezentat cheltuielile pentru achiziționarea de îmbrăcăminte şi încălţăminte, urmate de cheltuielile pentru cumpărarea de băuturi şi alimente (33,5%). Cheltuielile pentru închirierea de autoturisme au avut o pondere de 57,1% din totalul cheltuielilor pentru transport.

44,5 PRIN AGENȚII DE TURISM

Din totalul nerezidenţilor sosiţi în România anul trecut, 44,5% şi-au organizat sejurul prin agenţii de turism, iar 32,8% şi-au organizat singuri sejurul. Principalul mijloc de transport utilizat pentru călătoriile în România a fost avionul (77,4% dintre turişti). Autoturismele proprii au fost utilizate de 12,8% din numărul total, urmate de autocare şi autobuze cu 7,8% şi alte mijloace (tren, ambarcaţiuni fluviale, autoturisme închiriate, motociclete) cu 2%.
PONDEREA PRINCIPALĂ – EUROPENII.

Sosirile şi înnoptările în structurile turistice au crescut anul trecut cu 6,9%, respectiv cu 4,8%, la 8,44 milioane, respectiv 20,23 milioane. Sosirile țn hoteluri dețin în anul 2014 o pondere de 74,9% din totalul sosirilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare. Din numărul total  sosirile turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 77,4%, în timp ce străinii au reprezentat 22,6%, ponderi apropiate de cele din anul 2013. În ceea ce priveşte sosirile turiştilor străini în structurile de primire turistică, cea mai mare pondere au deţinut-o cei din Europa (77,2% din total turişti străini), iar din aceştia 85,5% au fost din ţările Uniunii Europene. Din totalul turiştilor străini cei mai mulţi provin din Germania (234.451), Italia (184.514) şi Israel (139.425). Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare în 2014 a fost de 26,2% pe total structuri de cazare turistică, în creștere cu 1% față de 2013. Indici mai mari de utilizare a locurilor de cazare în 2014 s-au înregistrat la hoteluri – 32,9%, vile turistice – 20,2% și la căsuțe turistice – 19%.

ROMÂNII AU ACCELERAT CU 8,2%

Sosirile vizitatorilor străini în România, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în anul 2014 de 8.441.600, în creștere cu 5,3% față de anul 2013. Majoritatea vizitatorilor străini provine din țări europene – 92,6%. Din totalul sosirilor vizitatorilor străini în România 59,2% provin din statele Uniunii Europene. Cele mai multe sosiri s-au înregistrat din Ungaria – 29,9%, Bulgaria – 24,2%, Germania – 9,4%, Italia – 7,1%, Polonia – 6,2% și Austria – 4%.
Așa stau lucrurile la capitolul incoming și circulație turistică internă, la capitolul outgoing, situația pare să fie mai dinamică. Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în 2014 de 12.299.000, în creștere cu 8,2%, comparativ cu anul 2013. Cele mai utilizate au fost mijloacele de transport rutier, ele reprezentând 76,1% din totalul  plecărilor.

ANGELA SIMION, ALEX BARBU & MARA  ANTON

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Numarul 135-136, Tendinte and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*