ADA-KALEH sau Orientul scufundat, BIBLIOTECA nr.109

ADA-KALEH sau Orientul scufundat

Întotdeauna pentru un autor reconstituirea trecutului pe baza unor documente textuale ori fotografice reprezintă o aventură culturală în care se regăsesc îmbinate nostalgii, sentimente, regrete. Aşa se întâmplă şi cu cartea  semnată de Marian Ţuţui dedicată celei mai mediatizate insule pe care a deţinut-o România. “Ada-Kaleh sau Orientul scufundat”, tipărită la editura NOI Media Print a beneficiat de sprijinul financiar al Administraţiei Fondului Cultural Naţional. Cele 240 de pagini par a fi un labirint fotografic construit în ani de călătorii în natură dar şi prin arhivele filmice ori fotografice. “Am fost nevoit să verific sursele şi am încercat să redau istoria reală a insulei, prea tumultoasă pentru a fi amestecată cu altceva. Nu am reprodus prea multe legende, căci istoria glorioasă a insulei merita să fie cunoscută aşa cum a fost, fără falsificări” – precizează Marian Ţuţui. “Trebuie spus că destinul insulei Ada-Kaleh, este exemplar pentru sacrificiile făcute în numele progresului. În 1969, insula a dispărut sub apele lacului de acumulare al Hidrocentralei Porţile de Fier I” – mai subliniază acesta. Există cărţi care se povestesc şi cărţi care se citesc. Veţi rămâne fascinaţi să aflaţi că Hans Christian Andersen a realizat mai multe desene tematice despre acest loc, că tot aici Maria Rosetti i-a eliberat pe conducătorii Revoluţiei de la 1848, iar Egon Erwin Kisch considera insula Ada-Kaleh drept… un Gibraltar al Dunării.

CRISTIAN CĂRĂMIDĂ – Brandul Ospitalităţii

            Cele două volume „Brandul Ospitalităţii” reprezintă o iniţiativă singulară pe segmentul cercetării industriei turistice româneşti. Cu atât mai mult iniţiativa autorului cunoscut prin alte lucrări valoroase dedicate „planetei brandingului”, ni se prezintă mai valoroasă. Arheologia numelor comerciale arată că în secolul trecut ţara noastră deţinea branduri turistice cu greutate spre deosebire de timpurile prezente destul de sărace în branduri consistente. Cristian Cărămidă „sapă” scriitoriceşte în tranşeele turistice de unde scoate la lumină branduri mai vechi – Hanul lui Manuc, Hotel Negresco de la Nisa, Hotel Împăratul Romanilor din Sibiu, Caru cu Bere, „Bufetul” de la Şosea, creaţie a arhitectului Ion Mincu, ONT Carpaţi, staţiunea Mamaia, ori mai noi – Romexpo, cel mai solid şi durabil brand din industria de evenimente etc. Ambele volume conţin capitole de teorie unde aflăm că  „Orice brand poate oferi sub marca sa produse unice, ce nu pot fi înlocuite şi care oferă sentimentul de mulţumire odată cu utilizarea lor”, ori „Un produs poate deveni brand, un brand nu poate deveni niciodată un produs” etc. Cât despre ospitalitate e bine să ştiţi că a existat un Ordin al Cavalerilor Ospitalieri. Fondat în timpul primei cruciade (1095-1098) acesta este cel mai vechi Ordin religios. Două cărţi de citit. Ele au văzut lumina tiparului la Editura Brandmark.

LEGENDE din ŢARA BÂRSEI

Este vorba de un album. Luxos. Bine legat. Editat în română şi engleză. Desigur a fost conceput ca un vehicul de promovare. El pune în valoare legende dar şi povestiri, istorii mai vechi şi mai noi ce privesc Braşovul şi Ţara Bârsei, tratată ca un produs turistic bogat şi divers. Autorii sunt Nicolae Pepene şi Bogdan Florin Popovici iar iniţiativa culturală „Legendele Ţării Bârsei” a fost susţinută financiar înţelegem de către Agenţia Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă Braşov.  „Viaţa noastră de ieri şi de azi, face istoria de mâine. Şi după decenii de viaţă, când ne povestim trecutul, mai înfrumuseţăm ici şi colo, mai îndreptăm lucrurile, voit sau mai ales nevoit. Din tot ce a fost – care dacă ar fi riguros constituit ar fi istorie – rămâne în mintea oamenilor legenda… – arată cei doi. Şi câte legende frumoase puteţi descoperi în acest album generos ilustrat. Vă veţi întâlni cu Toiagul Regelui Uriaşilor, Muntele de Caş, Piatra Cocoşului, Cetatea Roşie, Valea Trandafirilor, Stânca Mâna Dracului, Scaunul Fecioarelor, Curajul bărbătesc şi Viclenia feminină etc. Dacă am avea un regizor care să topească istoria şi fantasticul lor într-un serial, Harry Poter ar rămâne cu aventurile sale un… mic copil. Cum nu-l avem, ne mulţumim şi cu acest produs de excepţie.

SÎNZIANA CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Biblioteca, Numarul 109 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*