TREND HOSPITALITY: Ready for the Unexpected ?, INDUSTRIE HOTELIERA nr.105

= 52

TREND HOSPITALITY: Ready for the Unexpected ?

Eşti gata să faci faţă unor lucruri neaşteptate ? Acesta a fost sloganul umbrelă sub care s-a desfăşurat Conferinţa Hospitality Trends 2012. Evenimentul a fost organizat de Trend Hospitality Consulting & Management sub patronajul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului şi în parteneriat cu INTEHL – Institute of Innovation and Entrepreneurship of École hôtelière de Lausanne la hotelul Radisson BLU din Bucureşti.

Să ne lămurim de la început. E greu să gestionezi sărăcia, căci asta facem acum, în timp ce am fi preferat, cui nu i-ar place, să  administrăm bogăţia. Pe această linie s-au poziţionat speach-urile şi dezbaterile deschise de Sorin Oprescu, Primarul General al Bucureştiului. El s-a arătat onorat de susţinerea industriei hoteliere şi turistice în realizarea proiectelor administraţiei locale de a poziţiona cât mai rapid Capitala pe harta destinaţiilor demne de vizitat de călători din întreaga lume. De asemenea el a subliniat că în calitatea pe care o are de “Cel mai bun primar dintre doctori şi cel mai bun doctor dintre primari”, va răspunde prezent la orice parteneriat ori invitaţie formulate de către industrie. Oprescu a mai spus că una dintre priorităţile sale este repararea oraşului, a clădirilor de patrimoniu, a străzilor cartierelor istorice. În proiecţia sa Bucureştiul va deveni un oraş „destinat tinerilor din toată lumea”, făcând referire la transformările pline de culoare şi atmosferă ale Centrului Vechi.

Manifestarea Hospitality Trends Bucharest 2012 a reunit peste 300 de participanţi (investitori privati si institutionali, reprezentanti ai sistemului bancar corporatist, proprietari de hoteluri, operatori, arhitecţi specializaţi şi alţi actori de prima mâna din acest domeniu),  şi a avut ca invitaţi personalităţi internaţionale, dintre care amintim: Christian Michel – Senior Vice President – Development EMEA | Wyndham Intl., Takuya Aoyama – Vice President Acquisitions & Development | Hyatt Intl., Panos Paleologos – Development Director | Luxury Hotel Partners Ltd., Daniel Simon – Senior Director Business Development | Worldhotels, Luc Gesvret – S.V.P Operations | ACCOR, Justin Y. Smathers – Senior Director Acquisitions & Development | Starwood Hotels, Thomas Emanuel – Director of Business Development | STR Global, Arlett Oehmichen – Director | HVS London Office, Lukas Hochedlinger – Development Manager | Christie + Co, Jeffrey F. Scott – Managing Consultant| PKF hotelexperts, Gabor Tobias – Manager – Real Estate, Leisure and Tourism Advisory Services |KPMG, Peter Vermeer – Vice President | Intercontinental.

S-au vândut 97 de milioane de camere
La nivel global industria hotelieră  a oferit surprize dar a şi confirmat tendinţele preconizate anterior. Thomas Emanuel, Director of Business Development la STR Global a arătat că , în septembrie 2012, o parte a segmentului hotelier a revenit la nivelul din 2008, vânzându-se 97 milioane de camere. Gradul de ocupare este de 67%, acelaşi în 2011 ca şi anul acesta. Mai multe nopţi de cazare s-au consumat în Orientul Mijlociu, în timp ce America Centrală şi de Sud înregistrează o scădere.

În cadrul UE oraşele care au crescut la acest capitol au fost Varşovia, Praga, Berlinul, Londra şi Parisul – ultimele două fiind considerate destinaţii eterne, mereu în căutare. Neplăcute au fost rezultatele pentru Atena, Lisabona, şi Madrid, oraşe al căror grad de ocupare a scăzut. Bucureştiul este apreciat ca fiind o piaţă constantă, cu o scădere de doar 2% a gradului de ocupare:  53% în septembrie şi o medie de 75 Eur pe cameră. Cu toate acestea luna octombrie a fost o surpriză deoarece oraşul a înregistrat un grad hotelier de ocupare de 69%, fiind cel mai mare procentaj atins din anul 2007. Luni foarte bune au fost mai, iunie şi septembrie.


Trebuie mai mulţi bani lichizi

La capitolul tranzacţii realizate în 2012 Arlett Oehmichen, director al HVS Londra, a prezentat o analiză a situaţiei în Uniunea Europeană. Parisul şi Londra par a fi singurele oraşe „interesante pentru investitori”, cumpărându-se proprietăţi hoteliere de către firme din Asia şi Emiratele Arabe Unite. Anul curent arată „ o piaţă segmentată, nu europeană”, întrucât nu se poate discuta de tendinţe generale de achiziţii sau de tranzacţii similare în tot spaţiul UE. La rândul său Lukas Hochedlinger , Development manager la Christie+Co, a spus: „ nu văd nimic nou pentru încă 12 luni, dar după acerastă periodă ne aşteptăm la o creştere în tranzacţii”. În ce priveşte investiţiile hoteliere un studiu al KPMG Advisory Ltd. arată că, în majoritatea ţărilor est europene, piaţa stagnează. Dacă Polonia şi Cehia par a fi economii performante, România, Bulgaria, Ungaria, Slovenia şi Ţările Baltice fluctuează. Se discută chiar despre o nouă recesiune băncile nefiind dispuse să finanţeze noi proprietăţi iar dobânzile creditelor crescând uşor din 2010. „Există oportunităţi dar trebuie 100% cash” concluzionează situaţia Lukas Hochedlinger, Development manager la Christie+Co. Panos Paleologos, Development Director la Luxury Hotel Partners Ltd, mizează pe proprietăţile mici, pe hotelurile boutique. El a spus că o asemenea afacere poate fi de mare succes atâta timp cât „hotelul este văzut ca un teatru. Trebuie operare cu suflet deoarece până la urmă experienţa pe care o trăieşte clientul este importantă.” Thomas Emanuel, Director of Business Development la STR Global ,  mizează pe tururile de week-end pentru Bucureşti. După Rusia, România ocupă locul 2 la capitolul creştere a numărului de hoteluri, 14 noi proprietăţi.

Business-ul se aseamănă cu valsul
Dincolo de cifre şi rapoarte business-ul are o latură emoţională care poate afecta pozitiv ori negativ o tanzacţie.  Jeffrey F. Scott, managing consultant la PKF hotelexperts a apreciat printre tendinţele actuale în industria ospitalităţii se numără reamenajarea unor imobile de birouri în hoteluri şi concentrarea achiziţiilor în zona hotelurilor mici. O altă veste bună este că proprietarii tind să se instaleze într-un model de afacere în care tind să angajeze un management profesionist. Hotelurile boutique şi design sunt concepte diferite dar ambele fac parte din segmentul unităţilor mici, cu care este mai uşor de operat. Muntenegru este o piaţă interesantă sub acest aspect. Sub aspectul finanţărilor băncile ar trebui să-şi schimbe strategia. Ele vor fi nevoite să părăsească formatul practicat până acum şi să se implice în proiectul unui hotel de la fazele primare, chiar de la cea de planificare. Lucian Marinescu, Senior Associate Trend Hospitality, a arătat la rândul său, că insituţiile bancare văd în afiliere o garanţie pentru operarea hotelurilor. În studiul său despre piaţa românească 2013 va fi martorul a 32 de proiecte hoteliere, cererea va creşte cu 8%  dar tranzacţiile vor rămâne la nivelul zero.

5 pentru viitor
În partea a doua a manifestării s-a desfăşurat Gala Hospitality Trends 2012. Conform tradiţiei ea a rasplătit 5 personalităţi pentru contribuţia lor dezvoltarea industriei ospitalităţii autohtone. Scriitorul şi editorul revistei TRAVELLER MAGAZIN, Marian Constantinescu a fost distins cu Premiul de excelenţă pentru întreaga activitate (Lifetime Achivement Reward), pentru contributia permanenta în promovarea turismului romanesc. “Este a 20-a distincţie care recompensează munca noastră de editori de turism. Mă simt onorat că mă recunoaşteţi ca parte din industria ospitalităţii. De la domniile voastre am învăţat mult şi sunt convins că acest parteneriat, ce durează de mai bine de 15 ani, se bucură de un respect reciproc. M-ar bucura, dacă dumneavoastră care reprezentaţi această breaslă, aţi susţine mai mult presa de turism şi aţi aprecia că o parte din camerele care ocupate în fiecare zi, sunt luminate şi datorită contribuţiei echipei noastre. Mulţumesc profesioniştilor ce alcătuiesc echipa companiei Trend Hospitality, condusă de Tinu Sebeşanu” – a spus Marian Constantinescu, în momentul înmânării Trofeului. Premiul pentru hotelierul anului (Hotelier of the Year) a fost acordat doamnei Daniela Eşanu, Director General al hotelului Alpin din Poiana Brasov – pentru aportul si implicarea de peste 30 de ani in industria ospitalităţii; Premiul pentru excelenţă în formare profesională (Excellence in Hospitality Education) a fost acordat domnului Puiu Nistoreanu (profesor la ASE) pentru angajamentul în pregătirea şi dezvoltarea competenţelor manageriale în industria ospitalităţii; Premiul pentru deschiderea anului (Best New Hotel) a revenit hotelului DoubleTree by Hilton Oradea; Premiul pentru cel mai bun nou restaurant (Best New Restaurant) a fost conferit  restaurantului Diplomat, din Bucureşti. Concepţia trofeului aparţine artistului Alexandru Ghilduş.

SÎNZIANA CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Industrie hoteliera, Marian Constantinescu, Numarul 105 and tagged , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*