SA NE COMPARAM DOAR CU NOI INSINE?, Editorial revista Traveller Magazin nr 99

= 204

SA NE COMPARAM DOAR CU NOI INSINE?

Am demarat la începutul acestei veri o vizită pe Litoralul românesc pentru a vedea cum mai stau lucrurile în realitate şi nu după auzite, de pe sticlă, după ureche. Vestea bună – o mare parte dintre hoteluri au început să arate din ce în ce mai bine. Vestea proastă – nu suntem singuri pe planeta vacanţelor. În numărul acesta dar şi în cele viitoare ne veţi însoţi prin staţiunile estivale autohtone unde am descoperit tot felul de noutăţi. De aceea ne-am oprit numai asupra echipamentelor hoteliere dar şi asupra unor mecanisme mentale care ne-au dat de gândit.

În timpul unei întâlniri la un complex hotelier, aflat în portofoliul unei societăţi de investiţii financiare, renovat ca la carte, mi-a fost dat să aud o desfăşurare de idei de marketing de doi bani, uscată şi impersonală. Esenţa comunicării era că noi n-ar trebui să ne comparăm cu bulgarii, nici cu turcii, nici cu grecii, nici măcar cu albanezii (asta-i gluma noastră serioasă). Pentru că în aceste ţări sunt alte condiţii, începând cu cele fiscale şi terminând cu sezonalitatea mai lungă a zonelor litorale.  În final concluzia directorului de marketing s-a concentrat pe următorul mesaj – trebuie să ne comparăm doar cu noi înşine, să ne bazăm doar pe puterea şi priceperea noastră de a face turism. La o adică să ne mulţumim cu ceea ce avem şi basta. Cei aflaţi în sală, travel agenţi şi jurnalişti de turism au cam rămas cu gura căscată de mirare în faţa celor auzite.

Cum adică să ne comparăm doar cu noi înşine? De ani de zile concurăm cu o sumedenie de pieţe turistice, fiecare încercând să „fure” cât mai mulţi consumatori de vacanţe de la alţii. Că vrem, nu vrem, trăim într-o piaţă în care concurenţa nu doarme şi pentru asta nu-ţi trebuie prea multă instrucţie ca să observi. Litoralul românesc renaşte greu, gâfâind, dar pentru ca hotelurile de aici să poată emite pretenţii, ei bine, ele trebuie cel puţin să se alineze la cerinţele moderne prin investiţii şi servicii. Că vrem, nu vrem, oricum nu ne întreabă nimeni.

De aceea managerii trebuie să-şi pună mintea la contribuţie şi să răspundă cerinţelor noilor generaţii de turiştii români, care umblând destul pe afară, nu mai pot fi „păcăliţi” pe Litoralul românesc doar cu cazare şi masă. Să ne comparăm doar cu noi înşine? Este un fals neproductiv, este o iluzie de marketing perdantă. Dacă afirmaţia ar fi aparţinut unui director de modă veche, aflat în prag de pensie, ar fi fost de înţeles. Atâta poate omul rutinat. Dar ea a fost susţinută cu convingere de un mananger tânăr. Cum vor evolua el şi piaţa turistică pe care o construieşte după acest scenariu, rămâne de văzut!
 

MARIAN CONSTANTINESCU
Doriţi să citiţi toată revista? Abonaţi-vă aici!

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Editorial, Numarul 99 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*