Compania aviatică românească smart flying a anunțat că va acoperi trei noi rute interne între Iași, Cluj-Napoca ( din luna iunie) și Timișoara, de la 1 octombrie 2016. Ele vor fi operate cu aeronave Boeing 737. Astfel Aeroportul din Timișoara devine al șaptelea din România pe care operează Blue Air. De asemenea începând cu 30 octombrie 2016, Blue Air va fi mărită frecvența zborurilor pe ruta București – Cluj Napoca – București la 6 zile pe săptămână ca urmare a solicitărilor ridicate pe acest segment. ”Expansiunea companiei pe plan intern, la scurt timp după introducerea zborurilor între Iași, Cluj-Napoca și Timișoara, face parte din strategia noastră de dezvoltare. Pe rutele interne Blue Air a creat trafic suplimentar, în principiu datorită condițiilor excelente de transport, dar și a prețurilor accesibile. Acest lucru este ușor vizibil dacă analizăm performanțele competiției directe, care au rămas excelente. Trăim în era vitezei, toată lumea își dorește să parcurgă o distanță de 400-500 kilometri în cel mai scurt timp” – a declarat Gheorghe Răcaru, Directorul general al Blue Air.
AIR FRANCE: 70 de ani de la prima stewardesă
În aprilie 1946 Air France a primit la bordul aeronavelor sale primele 11 femei însoțitoare de bord. Până în 1946, echipajul auxiliar de la bordul aeronavelor companiei era asigurat numai de însoțitori de bord bărbați, recrutați în primă fază din personalul restaurantelor de lux din Paris. În prezent, dintre cei 13.500 de însoțitori de bord, peste 8.800 sunt femei. În 1938 primul însoțitor de bord este angajat la Air France. Datorită zborurilor mai lungi, cum ar fi Paris-New York care dura până la 23 ore și 45 de minute, compania a consolidat forța de muncă prin angajarea primelor stewardese. Dar ele nu au avut aceleași sarcini cu omologii lor bărbați. Însoțitorii de bord pregăteau mesele și le serveau pasagerilor, în timp ce misiunea părții feminine era de a oferi o primire călduroasă, de a asigura confortul pasagerilor și de a-i familiariza cu stilul francez de a călători.
Primele uniforme ale însoțitoarelor de bord au avut o înfățișare foarte „militară”. Ele au purtat în 1946 semnătura Georgettei Rénal. Cinci ani mai târziu ea a fost restilizată de Georgette de Trèze. În anii `60, Air France i-a solicitat lui Christian Dior o nouă linie. Au urmat Balenciaga, Jean Patou, Nina Ricci, Carven, Christian Lacroix etc. Noile creații sunt admirate pe parcursul zborurilor zilnice – circa 1500 -, cât acoperă cele 348 de aeronave operate de Air France KLM. Cu cei peste 87,3 milioane de pasageri (2014) cele două companii alcătuiesc unul dintre cei mai mari jucători în transportul aerian, la nivel mondial, și sunt lider de piață pe zborurile lung-curier cu plecare din Europa (ele acoperă 231 de destinații în aproape 100 de țări).
MARA ANTON
BRANSON – SpaceShipTwo e gata
După ce primul prototip al navetei SpaceShipTwo a fost distrus într-un tragic accident, în octombrie 2014 (când co-pilotul Michael Alsbury a murit, iar pilotul Peter Siebold a fost rănit), de curând a fost finalizat al doilea prototip al navetei ce urmează să fie lansat din WhiteKnightTwo, aparținând tot Virgin Galactic, la o altitudine de 15,5 kilometri. După separare, SpaceShipTwo își va activa motorul și va accelera până la 4.000 de km pe oră, iar pasagerii vor trăi cinci minute de lipsă a gravitației. Naveta, fabricată de compania miliardarului Richard Branson, are o lungime de 18,3 metri, iar deschiderea aripilor este de 8,3 metri. Ea deține o capacitate de 8 persoane, dintre care 2 piloți. SpaceShipTwo a fost proiectat să ajungă la o altitudine de peste 100 de kilometri.
Bun prieten al miliardarului britanic, actorul Harisson Ford, cunoscut publicului și pentru rolul căpitanului Solo din „Războiul stelelor” , prezent la eveniment, a fost fascinat de forma navetei. Ea va porni la drum din New Mexico unde activează primul aeroport din lume construit de Branson pentru zborurile în spațiu.
Clădirea a costat peste 200 de milioane de dolari. Până acum amatorii de turism spațial au cumpărat circa 450 de bilete, în valoare de 200.000 de dolari bucata, pentru a zbura în spațiu. Călătoriile vor dura două ore și jumătate.
ALEX BARBU