La Sala Voievodală a Hanului lui Manuc a fost lansat clusterul TraciaLand. Evenimentul a urmat promovării proiectului la Bruxelles, în toamna anului trecut, la primul Festival de Limbă Cultură Tradiții și Spiritualitate Românească. El era patronat de ambasadele României și Republicii Moldova.
Clusterul TraciaLand în România, aparține cu entitatea de management Asociației Europene Pentru Promovarea Turismului si Tradițiilor „TraciaLand”. Otilia Magheru, fondatoarea TraciaLand a prezentat conceptul de business & brand, ca sistem de management integrat pentru producătorii și operatorii locali din Balcani care doresc să-și promoveze & comercializeze mărcile și produsele locale la nivel regional și internațional. ”Domeniile pe care dorim să le promovăm acoperă sectoarele alimentar, turism și servicii, toate acestea fiind acompaniate de proiecte dezvoltate și pe partea culturală, artistică ori socială.TraciaLand este un proiect complex, putând fi operator economic, proiect de afacere (în funcție de context), al unui sistem de acțiune în afaceri cu punct de plecare în zona Carpato-Danubiano-Pontică. Țările vizate sunt: Austria, Germania, Slovenia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Croația, Serbia, Bosnia Herțegovina, Muntenegru, Republica Moldova și Ucraina. Scopul este de a realiza nivelul de competitivitate sub toate aspectele necesar pătrunderii și menținerii pe piața internă și internațională a produselor și serviciilor membrilor grupului.”
Profesorul Ovidiu Bojor, a vorbit despre cultura traco-daco-geților, și despre faptul că pământurile mustesc de istorie nevalorificată din punct de vedere istoric, turistic, ori cultural. ”TraciaLand este un concept energetic, el are o dimensiune spirituală și sufletească unică. Merită să reamintesc că în domeniul medicinii prima concepție holistică s-a născut tot în Tracia. Din punct de vedere cultural aș avansa evaluarea că peste 80% din vestigiile istorice se află încă sub pământ. Din această perspectivă rețeaua de clustere TraciaLand are mult de lucru și tot ce va realiza inimoasa echipă va fi un bun câștigat pentru generațiile care ne urmează”.
Un tablou dominat de optimism molipsitor a fost conturat de către Cristina Leucuța. Apelând la informațiile sintetizate pe Clustero.eu domnia sa a prezentat strategia europeană a clusterelor, dar și tendințele de poziționare ale acestora în spațiul economic și cultural.
”La nivelul UE există circa 2.000 de clustere. 80% nu au formă juridică și numai 20% dețin entități de management, deci funcționează ca persoane juridice. În România existau la nivelul lui 2014 circa 60 de clustere, dar numai jumătate dintre acestea lucrează conectate în rețele. TraciaLand este a IV-a rețea de acest gen din țara noastră și include în structură 5 clustere de turism. Importantă în viața unui cluster este colaborarea și încrederea. La fel de important e să se înțeleagă că un cluster are o viață limitată care depinde de puterea de inovare a membrilor săi, din perspectivă tehnologică dar mai ales socială. Un cluster se naște, se dezvoltă, intră în declin, după care poate să se stingă ori să renască. La fel de folositor este să știm cum să creăm lanțuri valorice, pentru că Uniunea Europeană finanțează parteneriate cât mai mari, mai consistente. Spre exemplu în domeniul Strategiilor Dunărene există pente 800 de aplicații depuse, majoritatea dintre ele cu un impact turistic major”.
George Betianu, un român cu afaceri britanice prin Riverside Group London, parte a clusterului TraciaLand, a relatat despre tipologia consumatorului britanic și crearea de locuri de muncă în străinătate și în țara noastră pentru români. E proprietar, împreună cu asociații săi, tot români – al mai multor mărci – printre care Maestro (preparate din carne), GB Travel (agenție de corporate travel), Media Cars (transferuri și transporturi), dar și în domeniile asigurărilor, curățeniei ori recrutării de forță de muncă. Afacerile sale au debutat în 1995. De atunci a fost preocupat să-și promoveze țara dar și să atragă forță de muncă românească pe piața britanică. ”Prin compania de turism încerc să vând cât mai bine România turiștilor englezi.
Am înregistrat un interes în creștere în rândul acestora la ultimele ediții ale World Travel Market de la Londra. Prin agenția mea de recrutare am asigurat până acum contracte pentru 2.000 de tineri, foarte apreciați pentru pregătirea lor. Mă preocupă constant următorul aspect. Și el merită dezvoltat prin clusterul TraciaLand. Mulți români plecați să muncească în străinătate, în cazul de față Marea Britanie, se mulțumesc să presteze munci sub nivelul lor de pregătire și calificare. Astfel risipesc energii și resurse financiare. Consider că nu trebuie să așteptăm să ne creeze investitorii străini locuri de muncă.
Putem să o facem și noi, cu aplicație și respect și în țară și în străinătate. Iar un cluster în acest context poate deveni un motor al comunicării și colaborării.”
MARA ANTON
M. CONSTANTINESCU
Foto: VASILE COSTRUȘ