Castigatorul este … comunitatea, EDITORIAL nr.105

= 387

Nu-i o noutate. Se vede cu ochiul liber. Industria turistică autohtonă duce o lipsă acută de evenimente reale. În comparaţie cu deceniile anterioare când manifestările din zonele de travel ori hoteliere duduiau, acum se mai întâmplă câte o Gală ori o conferinţă tematică care are în coadă decernarea unor diplome de onoare ori de excelenţă. Turismul iese rareori la rampă prin concursurile profesionale, iar motivul cel mai comod şi cel mai des invocat este Măria Sa Criza. Să fie oare numai criza de vină? Sau mediul de afaceri s-a comprimat, s-a zgârcit până a sufocat şi ultima dorinţă de a exprima mulţumiri comunităţii în care ai crescut, te-ai format, ai prosperat?

Asistăm la un spectacol trist, pentru că turismul este un spectacol, în care actorii au căzut în apatie, văzând cum sălile în care joacă se golesc de la an la an. Făcătorii de turism dau vina pe public, cum că acesta nu ar mai fi interesat de piese, programe, produse de calitate. La rândul lor consumatorii de călătorii dau vina pe „dramaturgi” că scriu scenarii neatractive, fără plus-valoare, lipsite de mesaj şi imaginaţie. Unde s-o afla adevărul ?

Puţinele evenimente care mai răzbat din când în când sunt conferinţele de presă. Aici manageri sau promotori de PR oferă breslei jurnaliştilor de profil clasamente ori topuri. În ele, aproape invariabil, agenţia de turism sau complexul hotelier care le organizează se află în vârful topului la vânzări, la cifra de afaceri, la profit, este cea mai mare, cea mai tare la incoming, la outgoing, ori la vândut bilete de avion. Sau pur şi simplu la dat cu părerea despre poziţia pe care şi-ar dori să o ocupe în anul următor. Subiective până la jenă, afirmaţiile unor lideri din mediul privat forţează realitatea care se dovedeşte generoasă şi indulgentă la fiecare sfârşit de an. Sigur, trucurile de marketing şi PR sunt un rău necesar. Mai dezmorţesc peisajul anost în care supravieţuim. Statistica anuală însă, cade peste câteva luni ca un duş rece şi şterge fără discriminare cifrele lansate de aceştia sau de asociaţiile de profil. Indiferent de cum arată afacerile private, care se confruntă cu un nivel alarmant al ostilităţii instituţionale, eu, dar şi alţi editori de presă de turism (print, electronică, audio-video etc), aşteptăm ziua în care vom fi martorii unei premiere. O Gală care să recompenseze calitatea umană a business-ului, dar mai ales comunitatea consumatorilor din turism. Ei ar trebui să fie premianţii. Pentru că fără devotamentul şi contribuţia lor, industria turistică românească nu poate aspira la prosperitate. Credeţi că va fi posibil, cândva, aşa ceva?
Şi unora şi altora, deopotrivă, vă dorim un An Nou Fericit, încărcat de echilibrul înţelepciunii!

Despre Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
Acest articol a fost publicat în Fără categorie și etichetat cu , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*