Interviu cu Cristian Pandel, INTERVIU nr.103

CRISTIAN PANDEL: “Urci, respiri, creezi, vinzi, încasezi, te adaptezi concurenţei, creezi, vinzi, încasezi, urci. Până unde îţi permite muntele!” 

În urmă cu un deceniu şi jumătate pe stâlpii dintre Piaţa Romană şi Piaţa Universităţii, unii trecători se opreau şi citeau, oferta unor tineri care îi invitau să călătorească prin ţară cu “Christian Adventure”. Pe foile A4, erau descrise diverse programe montane, iar sigla mesajului publicitar era Sfinxul din Bucegi. Pe atunci numele lui Cristian Pandel era cunoscut doar într-un cerc de prieteni. Interlocutorul meu rememorează vremurile astfel: “Ceea ce aminteşti se întâmpla prin 1997 când împreuna cu alţi entuziaşti am descoperit muntele. Am început prin înfiinţarea unui Club Montan. Am devenit, ca să spun aşa, montaniarzi care trăiau sentimentul de libertate pe care ţi-l dă fiecare loc nou în care ajungi şi bucuria evadării din agitaţia urbană. Trei ani mai târziu am înfiinţat  Şcoala de ghizi “Christian Adventure” . Pot spune că Şcoala a avut succes iar noi speram că am reuşit să promovăm un concept. Ne gândeam, nu încă la nivel de business, să facem pasul următor. Să înfiinţăm o agenţie care să ne lege de începuturi. Aşa s-a născut în 1997 agenţia de turism Christian Tour.” Logo-ul noului brand a rămas Sfinxul din Bucegi.

Primul sediu al firmei (o investiţie de 300 de euro) a fost într-un demisol de lângă Facultatea de Drept. O locaţie sentimentală, deoarece el este absolvent al acestei instituţii de învăţământ. De atunci Christian Tour, se va confunda cu numele managerului său Cristian Pandel. Mesajele de vacanţă s-au schimbat rapid atât sub aspectul conţinutului cât şi al ariei geografice pe care o acopereau. Atracţiile montane din România au fost înlocuite cu cele din Grecia, Spania, Turcia, Bulgaria, Italia, Cipru, Franţa şi, mai recent China. Rucsacul din aventurile montane a rămas într-un colţ fiind înlocuit de planuri de afaceri şi mai ales de dorinţa de a construi un business original şi durabil. La început a oferit servicii pentru câteva sute de turişti. Azi prin Christian Tour circulă, în Europa în principal, peste 100.000 de români.
La 36 de ani Pandel e propietarul agenţiei Christian Tour.

– Cum s-ar spune ai trecut din grupa mică, în care jucai ca student şi ca tânăr absolvent, în liga mare unde stai la masa touroperatorilor care contează pe piaţa românească. Te aşteptai să ajungi mai devreme la această performanţă ?

-Sincer să vă spun când am început visam poate să atingem o ţintă a performanţei. Dar nicidecum nu ne gândeam că voi ajunge la nivelul la care suntem în 2012. La această oră avem vânzări de peste 33,5 milioane de euro iar la sfârşitul anului ne aşteptăm să depăşim 35 de milioane. Dacă mă gândesc că în 2006, aveam un rulaj de circa 2 milioane de euro, iar în 2012, am înregistrat 19 milioane de euro, atunci veţi înţelege în ce staţie am ajuns. Noi am muncit foarte mult. Creşterea a fost organică de când am început. În fiecare an am crescut. Un salt mare a fost simţit de abia după 10 ani. 2007 a fost primul nostru an de boom turistic. Pe piaţa românească sunt în jur de 100 de agenţii de turism medii (cu cifra de afaceri cuprinsă între 3 şi 7-8 milioane de euro) care cresc şi doresc să devină mari, iar altele doresc să rămână pe poziţiile lor de acum, fără a dori o dezvoltare, ci doar o consolidare. Noi ne-am poziţionat în Topul primei categorii. Iar la ora actuală estimez că am urcat în clasamentul primilor 3 ca vânzări de vacanţe şi pe primul loc la numărul turiştilor pe care îi serveşte Christian Tour.

– Fără îndoială că noul venit nu a fost primit cu aplauze. Acum, după 15 ani de turism cum apreciezi că a fost climatul în care te-ai dezvoltat? Prietenos, favorabil, ostil, vitreg ?

– La început nimeni nu ne-a luat în serios. Acum când privesc în urmă gândesc că a fost un avantaj. Christian Tour nu a reprezentat pentru nimeni o ameninţare, pe piaţa de travel, până în urmă cu 10 ani. Nu eram membrii ANAT, nu participam la târguri de turism, eram o agenţie foarte mică. Totuşi începeam să avem vizibilitate, prin afişele trase la xerox pe care le lipeam pe stâlpii din zona centrală a Bucureştiului. Eu luam de la alte agenţi şi vindeam bilete pe litoralul românesc. Cum să mă considere pe atunci, altfel decât un aliat?

– A fost stimulator climatul economic în care ţi-ai construit afacerea?
– După 2007, a apărut un vid în turism. De ce spun asta? Pentru că o parte din agenţiile cu vechime şi patronii lor au fost cuprinşi de febra imobiliarelor. Aveau bani şi au făcut şi mai mulţi bani. Dar au neglijat turismul unde, este drept, profitul era infim comparativ cu investiţiile imobiliare. Eu nu aveam bani. N-am câştigat cine ştie ce pâna în 2008-2009. A fost o febră foarte mare. Terenuri, construcţii, hoteluri etc. Şi atunci au lăsat locul liber pe piaţa turismului. Puţini mai făceau turism pe genunchi, cum s-ar spune. Grupuri, autocare, înscrieri, produse, pachete, într-un cuvânt multă muncă, după care mulţumeai dacă obţineai un mic profit de 3-5%. Gândiţi-vă că dacă aveam noroc scoteam un profit la sfârşitul anului de circa 100.000 de euro, în timp ce în imobiliare se scoteau 2-3 milioane pe an. Unii au câştigat, alţii au pierdut, că aşa e în afaceri. Atunci a apărut un culoar pentru noi.  În 2008 am făcut primele zboruri charter. Mi-am asumat un mare risc, pentru că în spatele meu nu era nimeni, iar dacă ar fi mers prost nu aş fi avut cu ce să plătesc. Nu aveam ce să vând decât viaţa mea. E drept între 2007-2008 am riscat foarte mult. Dar în 2008 am cumpărat primele 4 autocare, care au reprezentat prima gură de oxigen la Christian Tour. E o poveste mai veche asta cu riscul. În mod sigur, în genele mele s-a imprimat experienţa câştigată pe munte pe vremea când făceam alpinism şi programe pline de adrenalină. Am crescut cu spiritul muntelui, cu aceleaşi principii. Urci, respiri, creezi, vinzi, încasezi, urci, uneori te sufoci, nu ai mască de oxigen la îndemână, te adaptezi concurenţei, creezi, vinzi, încasezi, urci! Până unde îţi permite muntele. Întrebarea este până unde poţi să urci? Climat ostil, bariere, au fost destule, dar au apărut în momentul în care am început să contăm pe piaţa turistică românească.

– Ai început cu activităţi de turism intern, care înţeleg ţi-au procurat mari satisfacţii la acea vreme. Mi se pare firesc să te întreb de ce Christian Tour este un operator de outgoing şi nu de turism intern ori incoming. S-a dovedit mai profitabil turismul extern?

– Da! Întotdeauna se câştigă mai mulţi bani din turismul extern. Dacă îl faci cu pricepere şi aplicaţie. În momentul în care lucram turism intern, cu ani în urmă, era foarte greu de făcut.  Nu vorbesc de litoral că acolo au rămas destul de mulţi profesionişti. Ci de staţiunile montane şi balneare. E drept că în ultimii ani lucrurile s-au mai schimbat. în bine vorbesc. De aceea noi la Christian Tour vom dezvolta în 2013 o Divizie proprie de turism intern. Şi, aşa cum suntem ambiţioşi, vom încerca să ajungem în Top 3.

– Ai declarat de mai multe ori că în topul preferinţelor tale locul 1 este ocupat pe viaţă de Grecia, în special de Insulele greceşti. De cele mai multe ori ai nominalizat Rhodos, Mikonos, Creta, Santorini ori, după cum înţeleg, vedeta ultimilor ani Zakynthos.  Cum şi când a început povestea de dragoste cu Elada?

–  În 2003 am început să facem Grecia. Aveam 11 camere pe un hotel din Paralia Katerini. În scurt timp am ajuns să vindem un autocar pe săptămână, împreună cu alte agenţii partenere. Tot atunci am întâlnit un grec care avea să devină cel mai bun prieten al meu, naşul de cununie şi al copiilor mei. Stratos Halkidis, deţinea un hotel în Olimpic Beach şi tot ce am dezvoltat pe Grecia am învăţat de la el. Are 46 de ani şi 25 de ani experienţă în turism. Stratos m-a sprijinit şi acoperit de multe ori. Aşa am reuşit să merg înainte. Acum vă pot spune şi un secret. E mult mai uşor să lucrezi cu grecii. Dacă eşti serios, relaţia umană este foarte importantă, iar afacerile se fac faţă în faţă, stai la masă vorbeşti, bei Uzo, mănânci, dansezi, te simţi bine, şi faci afaceri. Sunt discreţi, umani, calzi, iar relaţia sufletească se construieşte mai uşor atunci când faci afaceri cu grecii. Eu aşa i-am simţit pe cei cu care lucrez.

– În urmă cu un an ai lansat un brand sută la sută românesc Senior Voyage cu care ai vizat segmentul turistic de vârstă +55 de ani !

– După câte ştiţi aveam o experienţă anterioară cu Senioren +55. Era un program spaniol susţinut de UE şi guvernul Catalan. La început, să fiu tot sincer, nu am avut încredere că putem vinde aşa ceva. Dar în primul an am trimis circa 7-8.000 de seniori români în Spania. Piaţa a crescut, ulterior, până pe la 10.000 pe an. Programul ne-a ajutat foarte mult pe perioada iernii, când nu intră aproape nimeni în agenţiile de turism. Lucram cu un preţ bun, cu hoteluri de 4 stele, pensiune completă şi toată lumea avea de lucru. Un aspect important.  Asta ne-a inspirat să ne facem propriile programe Senior Voyage, ce se adresează aceluiaşi segment. Însă sunt mai bine construite, acoperă o arie mai mare de ţări, şi oferă turiştilor români mai multe satisfacţii. Senior Voyage ne ajută, pe lângă comisionul încasat, să facem volum, şi asta e una dintre ţintele importante la Christian Tour.

– Fireşte, clienţii Christian Tour au în faţă doar spectacolul vacanţelor, şi aplaudă sau nu actorii din rolurile principale. Care sunt specialiştii, “maşiniştii”, tehnicienii din spatele cortinei, care contribuie la fel de mult la succesul programelor turistice pe care le oferiţi? Au şi un nume?

– Nu suntem FC Barcelona. Suntem o echipă fără vedete, dar capabilă de performanţă. O echipă fără stranieri. Cam 90% din cei cu care lucrez au crescut şi s-au format aici.

– În toţi aceşti ani v-a preocupat să inovaţi în permanenţă.  Ultima noutate lansată este Travel Concept Store, un magazin de vacanţe. De asemenea cu câteva săptămâni în urmă aţi anunţat un parteneriat de travel care va schimba datele pe piaţa jucătorilor din turism…

– Shopul de vacanţe, e spaţiu interactiv în care turiştii se pot întâlni cu consultanţii noştri. Vrem să facem pe strada Smârdan, un club activ pentru toţi cei care călătoresc ori iubesc turismul. Avem o gândire mai complexă. În ceea ce priveşte parteneriatul anunţat ne-am pus pe lucru deja. Am creat un touroperator prin „sudarea” a patru agenţii de turism. S-a spus că e vorba de evenimentul anului. Poate o fi aşa. Cred că pe o piaţă dominată de criză, dacă vrei să creşti trebuie să stabileşti alianţe profitabile. În esenţă, Christian Tour, firmă condusă de mine, Europa Travel condusă de Teodor Călimănescu, Bibi Touring, al cărui lider este Adrian Voican, şi Pegas Holiday, manageriată de fratele meu, Marius Pandel, am format Christian Tour Group, într-un montaj nou de acţionariat. Fiecare touroperator îşi păstrează identitatea comercială dar se va specializa pe următoarele segmente – turism de 5 stele şi lux, turism de 4 stele, turism low cost (2 şi 3 stele), respectiv turism intern.

– Mulţumesc !

MARIAN CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in InfoTravelRomania, Interviuri, Numarul 103 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Interviu cu Cristian Pandel, INTERVIU nr.103

  1. Florina Levitchi says:

    Am avut proasta inspiratie sa merg in Cipru cu ….seniorii nestiind ca este patronata de
    Dvoastra. A fost cea mai proasta experienta din viata…Am cumparat dela Magazinul de Vacante unde trebuia sa mergem cu Taromul dimineata pe 20 oct.am primit tel.ca Taromul nu mai pleaca dumineca ci vineri. Nu au spus o clipa ca mergem cu Blue Aer si la ore f.nepotrivite. Sindurul cu 4 ore intarziere fara o sticla cu apa. Hotelul ales,impus era Flamingo Beach.Murdar fara mijloc de transport mancare f.proasta nu se schimba cearceafurile sau prosoapele in 7 zile.O batjocura pentru Seniori.Am fost obligata sa mai dau 25 de euro pt.excursii cu discaunt care nu s-a facut. Cum va permiteti sa ne batjocoriti pe bani munciti din greu nu facuti ca Dvoastra…Este o rusine. Nu toti suntem analfabeti si avem nevoie de translator,poate Dvoastra aveti. Nu exista nici-un ghid o fatuca care avea 3 grupuri…din provincie si asa zisa jumatate de zii inclusa s-a redus sa ne ia in masina ei inghesuiti 6 in 3 locuri in mijlocul unei piete din Lanarka intr-o caldura sufocanta am ocolit de doua ori aceiasi strada si am venit la „hotel” unde am mai dat o diferenta sa vina la 7 seara sa ne duca la aeroport.
    Pentrca sunt din Buc.am cazat la mine din mila 2 necunoscute care aveau tren dim.laora 8 noi am ajuns gratie lacomiei Dvoastra la 1 noaptea in aeroport! Am mai avut o experienta la fel de trista,aducand inca 3 persoane acum catva ani m-am inscris la Claudia pt.Halkidiki pe primele locuri si am ajuns pe motor platind mai mult decat cei last minute din provincie.Cred ca trebuie sa anuntam si protectia consumatorului de cum va bateti joc de clientii neavizati.As dori o explicatie si banii inapoi macar pt.card. Nici-o data in viata nu mai calatorim cu aceasta companie de minciuni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*