MAPAMOND NR.87 (IUNIE 2011)

= 308

Corespondenţă de la INTERNATIONAL POW WOW (I)
LA SAN FRANCISCO S-A BĂTUT TOBA… TURISMULUI CU MARE FOLOS
După 19 ani San Francisco a redevenit pentru câteva zile capitala specialiştilor în turismul american. A fost mare înghesuială pe metru pătrat la a 43-a ediţie a Târgului International POW WOW. Cam 5.000 de delegaţi, cumpărători şi vânzători, peste 400 de editori de travel. Cei din urmă au de câţiva ani buni International Market Place, un târg propriu în care dacă şti să-ţi strângi informaţiile poţi să scrii despre lumea turismului mult şi bine. Şi echipa noastră a fost de faţă, invitată la POW WOW pentru al 12 an consecutiv.
Atât Joe D Alessandro, preşedintele Asociaţiei de Turism a oraşului cât şi Caroline Beteta, preşedinta Comisiei de Turism a Californiei, au provocat invitaţii cu o destinaţie „unică şi completă”. În 2010 statul California a primit 5,6 milioane de vizitatori străini (cu 16% mai mult decât în anul anterior) iar San Francisco a fost declarat, pentru al 18-lea an consecutiv, de către cititorii Conde Nast Traveler, drept oraşul american preferat. Roger Dow, preşedintele Asociaţiei de Turism a Statelor Unite (U.S Travel Association), a apreciat varietatea atracţiilor regiunii – „dacă ai fost într-un loc în California, atunci ai văzut doar un loc”-, anunţând pentru 2012 un alt oraş fabulos al statului ce va găzdui POW WOW: Los Angeles. Cea mai importantă noutate a fost înfiinţarea Corporaţiei pentru Promovare Turistică (Corporation for Travel Promotion). CTP este primul parteneriat public-privat din SUA care coordonează la nivel naţional un program de promovare a întregii SUA, ca o unică destinaţie, cu un unic concept, pentru piaţa internaţională. „Este extraordinar pentru întreaga industrie. Un lucru care, în primul rând va îmbunătăţi cunoştinţele călătorilor despre Statele Unite”- a spus Roger Dow.

Cum s-a născut Universul
Organizatorii au valorificat orice moment pentru a prezenta noi destinaţii ori idei. Prânzul oferit de Parcurile Naţionale ale Americii a promovat natura şi cele patru elemente ale sale (apa, aeru, pământul, focul) prin dansul unei trupe de indigeni. Statul Texas a magnetizat delegaţii cu o demonstraţie muzicală, plină de  virtuozitate, susţinută de formaţia de cowboy a Universităţii Hardin-Simmons din Abilene. Serile în San Francisco au confirmat excelenta capacitate de planificare a evenimentelor. Celebrul Pier 39 a fost închis pentru public şi a ţinut toate restaurantele şi magazinele deschise pentru delegaţi. Între timp vasele au făcut minicroaziere către Alcatraz unde, pe lângă vizită, curioşii au putut degusta celebre vinuri de Napa Valley şi  pune întrebări foştilor deţinuţi ori gardieni.

Culture Club, un eveniment pregătit de California Academy of Sciences, a atras mii de delegaţi în muzeul Academiei. Invitaţii au făcut plimbări într-o pădure amazoniană, cu un microclimat recreat artificial sub un clopot de sticlă, cu o înălţime de patru etaje, unde au admirat sute de fluturi şi plante tropicale. Acvariul, expoziţia de reptile vii ori dioramele au încântat privirile. Atracţia serii a constituit-o Filmul despre Univers. Proiectat în cel mai mare Planetarium Dom digitalizat din lume, el a prilejuit o plimbare virtuală, din celula frunzei până în galaxiile spaţiului. Şi petrecerea de închidere a târgului a fost fantastică. Primăria din San Francisco a fost, pentru câteva ore „ecranul” unor proiecţii promoţionale şi locul unde au răsunat concerte de muzică clasică, rock, hip-hop etc. Piaţa din faţa edificiului a fost ocupată cu standuri şi corturi pline cu bunătăţuri şi vinuri oferite de producători celebri din Napa ori Sonoma.

Zâmbiţi, vă rog !
Distracţia a fost una. Munca a fost alta. Adică prima. Din caruselul conferinţelor de presă, circa şase pe zi, am remarcat-o pe cea a zonei turistice Orlando. Cei doi primari ai  Orange County şi ai oraşului, Orlando Teresa Jacobs şi Buddy Dyer, au anunţat că în 2010, datorită celor peste 51 de milioane de vizitatori,  zona turistică Orlando a devenit destinaţia numărul 1 a SUA. Creşterea faţă de 2009, a fost de peste 11%. Dyer a spus că industria turismului din Orlando  se exprimă prin peste 400.000 de locuri muncă care generează venituri peste 13,6 miliarde de dolari. În topul furnizorilor internaţionali se numără Canada, Marea Britanie şi Brazilia. Noua campanie de promovare şi marketing iniţiată pe principalele pieţe include  conferinţe, simpozioane şi participări la târguri internaţionale. Ea se desfăşoară sub pălăria sloganurilor – „Orlando Makes Me Smile” şi „Where Inspiration Meets”.

Ce a mai inventat DoubleTree
Un vechi prieten an revistei noastre Thomas Wingham, directorul de PR şi Marketing al DoubleTree by Hilton, ne-a adus o noutate absolută. Marea familie hotelieră şi-a propus să continue inovaţia pe segmentul de brand, pentru a apropia şi mai mult mărcile sale de turişti. Rebrandingul se desfăşoară pe parcursul întregului an. Investiţia în campania globală (ce acoperă 250 de hoteluri amplasate în 17 ţări), se ridică la 3 miliarde de dolari. Thomas a subliniat că „la DoubleTree desenul a fost schimbat cu o imagine mai atractivă. Aceasta se regăseşte tipărită deja pe cadoul tradiţional oferit clienţilor, celebrii biscuiţi  marca… DoubleTree”. Conform sloganului aici e locul unde lucrurile mici înseamnă totul („Where the little things mean everything”).

Ron Kuhlman, vicepreşedintele biroului de promovare Virginia Beach (Coasta de Est) ne-a relatat despre noutăţile din regiunea sa. Parcul şi plaja Grommet au devenit o atracţie unică în State, creată special pentru persoanele cu handicap. Turiştii de toate vârstele sunt supravegheaţi medical şi pot învăţa să facă, printre altele, şi surfing. Virginia Legends Walks sunt nişte tururi ghidate care merg pe urmele unori personalităţi culturale americane, care s-au născut sau au trăit în Virginia: Edgar Allen Poe, Ella Fitzgerald, Thomas Jefferson ori căpitanul John Smith.

Cu Ford, printre piraţi şi brânzeturi
În Kansas – Oklahoma, turiştii pot participa la sute de evenimente de tip rodeo, acesta fiind sportul preferat al cowboy-lor din regiune. Sezonul începe în aprilie şi se termină în noiembrie, iar spectacolele au loc la sfârşitul săptămânii. Intrarea şi masa la un rodeo organizat la fermă costă în jur de 10 dolari – ne-a precizat Sandy Patlick, reprezentantul Departamentului de turism Oklahoma. La un alt stand ne-am întâlnit cu unul dintre cei mai vestiţi cowboy din Texas care Jay B. Brewer, care este “marca” de referinţă a Wildcatter Ranch, manageriat de Anne Street Skipper. Pentru prima dată la International POW WOW a fost prezent… Ford. Şi nu orice Ford, ne spune Charles Lundquist, directorul general al comaniei Mr. Toad’s Tours. Ci una dintre primele maşini produse de compania Ford care are venerabila vârstă de 100 de ani. Şi încă mai merge, degrabă ce încă mai e folosită pentru tururi exclusiviste. Tot asemenea tururi oferă şi Philp Ferentinos, directorul StarLine Tours. Ele acoperă însă zona celebrităţilor şi marilor personalităţi care sunt parte din legendarul Hollywood Boulevard din Los Angeles. Nici St. Augustine, cea mai veche localitate din Statele Unite, fondată de amiralul spaniol Pedro Menendez în 1565 nu se lasă mai prejos. Muzeul Piraţilor şi Comorilor este cea mai nouă atracţie turistică din oraş, deschisă cu şase luni în urmă, vis-a-vis de Castelul San Marcos, în centrul istoric – au subliniat directorii de comunicare Barbara Golden şi Jay Humphreys.

Central Valley a fost reprezentată la târg şi de directorul de PR şi Media, Susan Wilson. Aceasta e cea mai fertilă regiune a Californiei, faimoasă pentru  produsele locale, de la vinuri şi brânzeturi, până la ferme de piersici. Despre ele şi alte atracţii, într-un reportaj viitor.

DOINA, SÎNZIANA & MARIAN CONSTANTINESCU
Documentare realizată cu sprijinul US TRAVEL ASSOCIATION şi TRAVELPORT ROMANIA


MUNTENEGRU – LOCUL UNDE TE CHEAMĂ NATURA

Frumuseţea este greu de explicat, poate mai ales atunci când e vorba de natură. Ea ţine de lumină, culoare, un spirit al locului, un sentiment al zilei. În Muntenegru frumuseţea are ape de munte turcoaz, creste dramatice, un verde crud al pădurilor care te face să suspini aparent fără motiv. Lasă prejudecăţile şi riscă o destinaţie despre care nu ştii încă nimic!

Muntenegru şi-a declarat independenţa faţă de Serbia în 2006. Deşi nu este un stat membru al UE a adoptat moneda euro, lucru care a facilitat viaţa celor aproximativ 600.000 de locuitori ai săi, care practică cu multă aplecare agricultura şi turismul. Ţara şi-a luat evoluţia foarte în serios şi, prin constituţie, se declară… “stat ecologic”. După o săptămână în Muntenegru, s-ar putea să aşezi destinaţia, în faţa Austriei ori Elveţiei, la multe capitole.

Pe valea Pivei

Podgorica (Podgoriţa) este o capitală cochetă, străbătută de o apă. Câteva străzi paralele cu ea constituie un centru refăcut şi dichisit, de la felinare până la zona pietonală. Oraşul are un aer uşor provincial, foarte liniştit şi plăcut, fără blocuri, cu cartiere de case şi spaţii vezi pline de cedrii, magnolii, palmieri şi iasomie. O zi e de ajuns în zonă iar de aici începe aventura. Drumurile sunt excelente. Din cauza traficului redus, de multe ori nu este nevoie decât de o bandă pe sens. Varianta 4X4 este din nou cea recomandată pentru că majoritatea obiectivelor naturale se ating off-road, pe drumuri forestiere pavate cu piatră.
De la Podgoriţa spre nord, direcţia Nicsic, şoselele încep să urce către munte. Se unduiesc şi se pierd într-o mare de dealuri verzi, pline de flori, şi de mireasmă de grădină proaspăt cosită. Localităţile sunt foarte rare şi mai niciodată la marginea drumului, ceea ce îţi dă într-adevăr senzaţia că eşti mereu numai în natură. Râul Piva dar şi lacul artificial cu acelaşi nume te însoţesc cu trupul lor turcoaz, şepuitor, în paralel cu drumul, pentru aproape o oră de urcat. Nu sunt panouri cu reclame, nu sunt inscripţii, indicatoarele apar suficiente şi discrete, iar drumul taie în munte, trecând prin tunelele săpate în stâncă şi lăsate cu piatra lor, naturală, albiciosă.

Câteva ore de condus pe crestele Munţilor Dormitor te lasă fără suflu, fără cuvinte, fără posibilitatea de a-ţi mai exprima încântarea.
Canionul Suşiţa văzut de sus, de pe creste, îşi arată un fir de apă strălucitoare într-un hău zimţat, plin de pini negri pe marginile pietroase ale muntelui, cu pajişti alpine şi căsuţe răsfirate pe ambele părţi ale platoului. E greu de exprimat ori de surprins într-o imagine. Canionul are o adâncime maximă de 1300 de metri iar priveliştea este electrizantă, la fel ca şi jocul vulturilor care se lasă duşi de curenţii puternici de aer ai înălţimilor.

Simfonie cu lacuri

În fiecare zi se poate vedea câte un lac. Plimbările ţin ceva mai mult de o oră şi nu sunt de loc solicitante. Iar lacurile sunt unul şi unul, atât de diferite şi de frumoase. Cerno Iezero (Lacul negru) oglindeşte un fundal cu pădure şi munţii cu crestele înzăpezite. Lacul Suşiţa devine locul preferat al zilei în care îl vezi. E un ochi de apă într-o palmă protectoare a muntelui, cu o pajişte, o vilă discretă cu terasă. Ecou, linişte, miros, reflexie perfectă în apă. Şi poţi fi acolo singur, ori cu prietenii, izolat de grupurile gălăgioase de turişti de autocar, căci nu poţi ajunge decât pe drum forestier.

Musai de văzut este lacul Biogradsko din rezervaţia naturală Biogradska Gora. Locul e uşor accesibil oricui fiind o zonă amenajată după toate regulile artei. De altfel în Muntenegru multe proiecte turistice sunt realizate în colaborare cu companii ori organizaţii italiene ori austriece. Casa de supraveghere a pădurarului e şi oficiu poştal şi magazinaş al rezervaţiei. În spatele său se lungeşte un mic ponton romantic, cu câteva bărci. Verdele crud luminează totul. Drumul marcat care dă ocol lacului e plin de plante, arţari, mesteceni cu frunze pufoase, pajişti întregi de leurdă, cu miros de usturoi. Locuitorii o culeg şi fac din ea ceea ce numesc “salata ursului”. În zona mlăştinoasă a rezervaţiei (o mică deltă pe râul Bjelasica) drumul este construit din scânduri de lemn şi suspendat pe piloni. Fost domeniu de vânătoare pădurea este protejată ca şi virgină. Are 2000 de specii de plante, copaci de câteva sute de ani şi, fiind rezervaţie naturală, totul se lasă la voia naturii – trunchiurile cad singure, putrezesc. Ele sunt tăiate sau mutate doar dacă blochează drumul de acces!!!

Ceva ce îţi lasă gura apă!
Kolasin e o staţiune de ski plăcută, unde găsiţi şi un hotel excelent încadrat în specificul locului (Lipka are ca temă de design lemnul). De aici eşti foarte aproape de râului Tara (canionul său de 86 de kilometri deţine statutul de cel mai lung din Europa) unde o zi e tocmai bună de petrecut făcând rafting. Dar nu numai aventura şi natura sunt de apreciat în Muntenegru. Mâncarea poate deveni scopul în sine al unei zile reuşite. Lăsaţi hotelurile şi restaurantele. Servirea mesei în bucătăria ori sufrageria unei familii este o experienţă de neegalat. Tăvile încinse, abia scoase de la cuptor, îţi lasă gura apă: plăcintă cu spanac, plăcintă cu brânză, cartofi fierţi, urzici fierte amestecate cu un fel de mălai fiert (arăta ca un piure), o pâine nemaipomenită, brânză de casă, o cană cu iaurt! Salatele sunt şi ele simple (varză murată, salata de leurdă din pădure) dar totul este incredibil de bun, mai ales după o dimineaţă în aer curat. Totul se serveşte ca la cazarmă, din ligheane de plastic şi se stropeşte cu tărie, vinul casei ori apă din fântână. Casele sunt răsfirate pe dealuri şi sunt în general construcţii noi, proprietarii însă nu exgerează cu culori ţipătoare, garduri de beton ori cu prea multe briz-briz-uri. Ţăranii sunt foarte dornici de a-şi arăta produsele gospodăriei, brânza şi şunca afumată tip prosciutto fiind un deliciu zilnic.

Final spre rivieră
Zona cea mai cunoscută şi mai vizitată din Muntenegru, plină de turişti dornici de plajă şi eternă distracţie, este litoralul Mării Adriatice. Cu un peisaj la fel de impresionant te aşteaptă fiordul Kotor, cu cele şase golfuri încâlcite ale sale şi cu localităţile cu aer italienesc. Drumurile coboară înguste, în serpentine foarte strânse spre mare iar Budva e o staţiune cu hoteluri şi cluburi, restaurante şi terase pentru toate gusturile. Prea turistic, îţi vine să spui după ce ai petrecut câteva zile în munţi. Cetatea Budvei e restaurată în întregime, plină de magazine pe străzile-i înguste, medievale doar în istoric, cu terase şi plasme enorme pentru urmărit seara meciuri ori emisiuni TV. Portul de yahturi private este o plăcere, ca în oricare alt colţ al Mediteranei iar o cină pe marginea apei, cu peşte şi fructe de mare, poate încheia cu brio vacanţa de povestit iubitorilor de călătorii frumoase.

SÎNZIANA CONSTANTINESCU
DOCUMENTARE REALIZATĂ CU SPRIJINUL  RINA ADVENTURES

Despre Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
Acest articol a fost publicat în Mapamond, Numarul 87 și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*