BANII VORBESC ! DAR NU ÎNTOTDEAUNA!
Breasla hotelieră este preocupată, chiar în condiţiile dificile de acum, şi de alte subiecte decât cele generatoare de bani. E nevoie de mai mult devotament, de mai multă implicare în proiecte sociale care, până la urmă, vor avea şi efecte consistente de marketing. Bref, dacă nu deschizi o uşă, nu te implici într-un parteneriat, nici alţii nu o vor face. În plus e nevoie de mai mult lobby organizaţional. La asta pare să se gândească noua conducere a FIHR.
ANIVERSARE BRAND
InterContinental Bucureşti trece de… 40 de ani
Evenimentul, cu o încărcătură foarte bună, nu a fost marcat până acum decât printr-o promoţie comercială (40% reducere pentru o perioadă de weekend, pentru clienţii şi oaspeţii hotelului), respectiv prin lansarea InterContinental Meetings un program nou dedicat segmentului MICE şi oamenilor de afaceri. InterContinentalul din Bucureşti merită mai mult deoarece hotelul a fost şi rămâne emblematic pentru primul lanţ internaţional promovat pe piaţa românească. Deşi a fost inaugurat în 1971, istoria acestuia a început prin anii ‘60 când sosea la Bucureşti un reprezentant al companiei Cyrus Eaton Group. Cyrus Eaton a avut ideea construirii unui hotel InterContinental la Bucureşti pentru că a observat că locurile de cazare erau relativ limitate. Hotelul a fost proiectat de arhitecţii români Dinu Hariton, Gheorghe Nădrag, Ion Moscu şi Romeo Ştefan Belea. Proiectul – executat de către constructori, ingineri şi muncitori români -, a fost finalizat în numai 3 ani, o performanţă a vremurilor. Puţini ştiu că acesta a fost primul InterContinental construit în Europa Centrală şi de Est. Inter-ul a fost timp de 25 de ani cea mai înaltă clădire din România şi aproape 30 de ani singurul hotel de 5 stele din ţară, care opera sub un brand internaţional.
Ce spun cei care au scris istorie
“Prin anii ’66 au fost condiţii propice din punct de vedere politic ca lanţul InterContinental să apară la Bucureşti. Împreuna cu arhitectul şef al Bucureştiului, prof. Horia Maicu, am început studiile pentru viitoarele amplasamente. Iniţial am proiectat hotelul aproape similar cu cel de acum, tot cu trei aripi, ca trei banane, dar mult mai lunguieţe şi mai scund. Printre locaţiile propuse se numărau Parcul Kiseleff şi Piaţa Unirii, pe care le numesc acum drept nefericite. Americanii au apreciat însă că Piaţa Universităţii este centrul oraşului şi atunci l-am construit acolo, pe locul fostei zahanale – “La Zisu” – îşi aminteşte spune Romeo Belea, unul dintre arhitecţii hotelului. Imediat după deschidere, pe aeroportul Otopeni ateriza şi prima cursa PanAm, operatorul aerian american care era pe acea vreme şi proprietarul mărcii InterContinental.
“InterContinentalul din Bucureşti s-a deschis într-un moment politic favorabil, în care Nicolae Ceauşescu încerca să se delimiteze de politica sovietică. Cu ocazia deschiderii hotelului, în mai 1971 s-au inaugurat şi cursele Pan Am către capitala ţării noastre. Chiar din ziua deschiderii oficiale, Pan Am a adus un avion plin de turişti americani, care s-au distrat toată noaptea. Hotelul a fost în acest fel plin încă din ziua deschiderii şi pentru multă vreme dupa aceea. La început, camera single costa 18 dolari, iar camera dublă 23 de dolari” – spune George Opriş, fost Rooms Division Manager între anii 1971 –1996, una dintre figurile legendare ale hotelului alături de Gheorghe Bodolan, Nicolae Stancu, Gheorghe Vătafu, Viorica Calinici etc. Opriş, care a promovat standardele de lanţ în acest hotel, mai spune că “Inter-ul a fost o şcoală de înaltă clasă pentru industria ospitalităţii din România. Primele echipe de angajaţi au fost formate în cadrul lanţului. Ei au învăţat să lucreze după standarde înalte şi i-au învăţat ulterior pe cei mai tineri ce înseamnă să fi profesionist într-un hotel de cinci stele.” La rândul său Elena Burghelea, fost Housekeeping Manager rememorează că “hotelul era o oază occidentală într-o lume comunistă şi de aceea te simţeai deosebit că lucrezi aici. Când veneam la serviciu, parcă intram dintr-o dată într-o altă lume. Nu mai eram în România comunistă.”
Iniţial hotelul a intrat pe piaţă cu 423 de camere şi apartamente, centru de sănătate la etajul 22, Restaurantul Balada, cu specific românesc şi Luna Bar, la etajul 21, Belvedere Bar la etajul 2, Sala Rondă la etajul 1, Picolo Bar şi cazino la etajul 1, Braseria Corso, Restaurantul Madrigal şi Self la parterul hotelului. La InterContinental a fost introdus pentru prima oară într-un hotel din România sistemul de mic dejun tip “buffet suedez’’, dar şi conceptul de ‘‘room service”. “Oaspeţii străini erau foarte încântaţi de gustul mâncării româneşti. Parţial, acest lucru se datora şi faptului că noi achiziţionam legumele, fructele, carnea, brânza din producţia locală. Pe vremea aceea nu pătrunseseră încă aditivii alimentari ori alte substanţe chimice folosite în Occident. Era foarte apreciat un cocktail din cozi de raci cu salată de crudităţi şi sos Calypso, care costa 17 lei vechi” – subliniază bucătarul Iulian Stanciu.
Fieful vedetelor internaţionale
40 de ani în serviciul a zeci de mii de oaspeţi. Preşedinti de state, sportivi, prinţi şi prinţese, importanti oameni de afaceri. Lenny Kravitz, Bill Gates, echipa Harlem Globe Trotters, Robert Gates – şeful Pentagonului, Zucchero, Prinţul Hassan al Iordaniei, Bill Gates, Demis Roussos, Jose Carreras, Shimon Peres – Preşedintele Israelului, Jacques Yves Cousteau, Luciano Pavarotti, Boy George, Richard Claydermann, Bjorg Borg, Stan Smith, Billy Idol, Latoya Jackson, surorile Kessler, Yehudi Menuhin, sunt doar o parte dintre aceştia.
Astazi InterContinental operează cu 257 de camere şi apartamente renovate, spaţioase elegante. “Faimoasei Săli Ronda, de la etajul 1, i s-au adaugat alte 12 locaţii ideale pentru organizarea de evenimente: Sala Fortuna de la etajul 21, înlocuieşte celebrul Restaurant Balada, sălile Rapsodia, Opera, Opereta, Hora, Simfonia etc. La etajul 22, funcţioneaza Centrul de sănătate, cu piscină interioră şi terasă, sala de fitness, saună, jacuzzi şi bar. InterContinental Bucureşti este operat sub contract de management de lantul InterContinental Hotels Group” – ne-a precizat Dana Chiriac, directorul de PR şi Marketing al complexului InterContinental Bucureşti.
ORGANIZAŢII ÎN MIŞCARE
Radu Enache este noul preşedinte al FIHR
După mai mulţi ani de blocaj managerial Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR), una dintre primele organizaţii patronale din ţara noastră, a reuşit să se reinventeze. Cu ocazia Adunării Generale a fost ales un nou lider în persoana lui Radu Enache. Preşedintele şi-a asumat misiunea ca împreună cu o dinamică echipă de profesionişti să repoziţioneze pe plan economic interesele breslei ce activează în ţara noastră de aproape două decenii. După cum precizează un comunicat al FIHR „în momentul de faţă Federaţia doreşte a se transforma într-o voce pentru toţi investitorii hotelieri din turismul românesc şi aspiră către o coagulare a puterii tuturor, putere care încă nu este pe deplin conştientizată. Ne confruntăm cu o multitudine de probleme ce pot fi rezolvate numai prin uniunea forţei tuturor patronatelor şi colaborarea pro-activă cu Minister Turismului. Resimţim o lipsă acută a coerenţei şi perspectivei, o scădere dramatică a investiţiilor şi o infrastructură dezastruoasă. Alte subiecte prioritare sunt reprezentate de fiscalitatea excesivă cu care se confruntă şi acest sector, respectiv de promovare care trebuie să devină o problemă naţională cu soluţii oferite până la nivel local”.
PROIECT DE IMPLICARE
Hotelierii în sprijinul United Way
Firma Concept Hotels şi fundaţia United Way România au lansat campania “Hotelierii români în sprijinul United Way”. În esenţă, după cum a precizat Dragoş Popescu, “obiectivul financiar al demersului nostru îl constituie strângerea a 10.000 de euro într-un an, prin alocarea unui procent din fondurile colectate din vânzarea produselor din gama Aloe Vera. Aceasta reprezintă prima linie de cosmetice hoteliere create special pentru a veni în sprijinul proiectelor umanitare desfăşurate de fundaţia United Way. Linia a fost inscripţionată şi marcată special cu insemnele campaniei. Am convingerea că o asemenea iniţiativă va trezi interesul altor companii hoteliere de a se implica în proiecte sociale de anvergură”.
Concept Hotels, care deţine un portofoliu de circa 700 de clienţi, este o companie cu capital privat, înfiinţată în anul 2001, având ca principal obiect de activitate furnizarea de produse, accesorii şi soluţii profesionale precum şi consultanţă gratuită pentru dotarea hotelurilor, restaurantelor şi centrelor de afaceri. United Way este o fundaţie înfiinţată în 1887, în SUA şi activează în prezent în 45 de ţări, de pe 6 continente. “United Way România sprijină proiecte în domeniile: educaţie, sănătate, integrare socială şi economică a grupurilor dezavantajate – a adăugat Adriana Stoica, director executiv la United Way România. Jurnaliştii economişti şi de travel au abordat subiecte conexe cu specialişti în industria ospitalităţii printre care Kurt Strohmayer, Preşedinte al Aducco Management şi fost director general al Grand Hotel J.W. Marriott din Bucureşti şi Mihai Zamfir, General Manager la Hotelul Trianon, membri ai echipei de organizare a campaniei.
ANGELA SIMION & ALEX BARBU