Dacă n-ați fost atenți nu ați aflat că România a reușit o performanță demnă de Guinness Book. Și-a desființat toate Birourile de promovare turistică din străinătate. Ultimele 9 au sfârșit într-o confuzie generală. Băieții isteți care ajung miniștrii ai turismului nu le mai au deloc cu comunicarea. De ce spun asta? Pentru că știrea întreagă era că au fost desființate (cele 9), pentru că nu mai se dovedeau utile și eficiente scopului inițial. Și că urmează să fie altele înființate (circa 14 afirma Mircea Titus Dobre) în țări cheie furnizoare de turiști pentru România. Vor fi o parte din cele executate de Elena Udrea ? Zâna promovării, în maniera Gala Bute, anunța că a economisit 1 milion de euro, iar publicitatea țărișoarei noastre se va pe Facebook, care e mult mai tare, și, în plus, era pe gratis. Ne lăsați? Nu s-a întâmplat nimic din toate astea, nici plopul n-a făcut mere, nici răchita… facebucele.
Dacă n-ați fost atenți directorii vizați din străinătate au făcut și un fel de grevă japoneză, reclamând că munca lor nu este respectată la adevărata ei valoare, că a fost de cele mai multe ori ”sabotată” fie prin subfinanțare, fie prin nefinanțare. Iată o constatare. După mulți ani a fost pentru prima dată când am primit o informație (fie ea și un protest) de la un Birou de turism al României din străinătate. Întrebare: dacă știați adresele noastre de ce de-a lungul celor aproape 14 ani, nu ne-ați trimis măcar o știre despre cum promovați România? Cu excepția participării la vreun târg de turism internațional, unde singurul scop a fost să vă ”gudurați” (scuze, dar termenul oglindește corect atitudinea) pe lângă liderul turistic ajuns în extaz, de cât de frumos e expusă Românica. N-ați avut interesul ori n-ați avut ce!?
Ce vor fi și cum vor funcționa noile reprezentanțe de promovare turistică? Se acreditează un parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe, care ar putea găzdui birouri de acest gen. Ideea nu e nouă (ea funcționează și în țări cu vechi tradiții turistice, Franța de exemplu), dar a transforma angajații turismului în personal diplomatic, sau o parte din personalul diplomatic în ”personal” turistic, nu prea strălucește. Ministrul spune că nu va fi așa. Că se vor da examene pentru formarea unui ”corp al atașaților de turism”, ce vor avea propriile birouri în orașele țintă. Bine, ca să cităm replică dintr-o poveste de marketing a lui Ogilvy, dar asta aveam și până acum. Mircea Dobre crede că astfel va eficientiza promovarea și va reduce cheltuielile făcute cu sediile. Vom vedea. Ca majoritatea românilor și el e liber să creadă că minunile cad din cer. Vestea proastă e că ele se numesc întâmplări.