TRAVELLER MAGAZIN Revista industriei ospitalitatii din Romania coperta revista aboneaza-te acum! la revista Traveller Magazin Revista turism Traveller Magazin destinatii externe  
   
 
Sunteti aici: Home - Mapamond

MAPAMOND NR.131
citeste aici cateva articole din ultimul numar + fotografii


4 directive pentru ”aurul albastru”

A jucat mai mult timp rolul de... Cenușăreasă. Acum e recunoscut. Dar numai atât nu e de ajuns. Turismul maritim este o mină de aur pentru țările Uniunii Europene care dețin un asemenea potențial. Sectorul asigură locuri de muncă pentru peste 3,2 milioane de persoane.

La fel de importantă este valoarea adăugată brută totală cu care contribuie anual la economiile țărilor UE. Nu mai puțin de 183 de miliarde de euro, ceea ce reprezintă peste o treime produsul brut al economiei maritime. Potențialul ramâne în continuare o provocare pentru inovație economică și acest lucru a determinat Comisia Europeană să prezinte o nouă strategie de sprijinire a turismului maritim și în zonele de coastă din Europa. În plus, un atuu demn de luat în seamă este că aceste industrii se pot dezvolta durabil și organic ceea ce se traduce prin crearea de noi locuri de muncă. E un aspect pe care îl îmbrățișează necondiționat toți actorii Uniunii. După mai multe runde de dezbateri la Atena a fost pusă la punct o nouă strategie care se sprijină pe 14 directive/acțiuni la nivelul UE. Ele au menirea să ajute regiunile de coastă și întreprinderile să diversifice și consolideze poziția de motor esențial al economiei albastre din Europa pe care o ocupă acest sector. Turismul maritim și în zonele de coastă include turismul pe litoral și turismul nautic, de croazieră sau de navigație, fiind un factor economic esențial pentru numeroase regiuni costiere și insule din Europa.

Peste 2,6 miliarde de nopți

La valorificarea bugetului de promisiuni industria turistică pare să se numere printre marii favoriți înregistrând o continuă expansiune: în 2013, numărul de nopți petrecute la hotel sau în unități similare din UE 28 a atins un vârf de 2,6 miliarde de nopți, reprezentând o creștere de 1,6% față de 2012. Și 2014 a fost marcat de aceleași tendințe. O mai bună valorificare a potențialului maritim și al zonelor de coastă ar contribui la prosperitatea și bunăstarea regiunilor de coastă și a economiei UE în general, asigurând în același timp o dezvoltare durabilă și pe termen lung a tuturor activităților aferente turismului.

Locuri de muncă pentru tineri

Acțiunile propuse includ facilitarea, în întreaga Europă, a unei cooperări mai strânse și a dialogului între toate părțile interesate din domeniul turismului în zonele de coastă, parteneriate public-privat, promovarea competențelor și a inovării, promovarea turismului ecologic, precum și elaborarea unui ghid on-line dedicat oportunităților de finanțare care să contribuie la stimularea investițiilor. Statele membre, autoritățile regionale și industria de profil vor avea un rol central în conceperea și punerea în aplicare a acțiunilor.


Ce spun Maria și Antonio !

Comisarul european pentru afaceri maritime și pescuit, Maria Damanaki, declara anul trecut: „Turismul maritim și în zonele de coastă a fost identificat în strategia noastră de «creștere economică albastră» ca fiind unul dintre motoarele esențiale pentru creșterea economică și crearea de noi locuri de muncă, în special în zonele de coastă ale UE, care de multe ori se confruntă cu un nivel ridicat al șomajului. Dat fiind că el reprezintă cea mai importantă activitate economică maritimă și coloana vertebrală economică a numeroase regiuni costiere din UE, este de responsabilitatea noastră să contribuim la dezvoltarea și la prosperitatea sectorului.”

La rândul său Antonio Tajani, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisarul european pentru industrie, antreprenoriat și turism, preciza: „Consider că, în Europa, turismul este o pârghie fundamentală pentru creșterea economică, în jurul căreia se pot construi politici specifice, coerente și integrate. Strategia vizează în mod precis turismul maritim și în zonele de coastă. Ea evidențiază potențialul important al turismului, precum și rolul pe care îl poate juca în combaterea șomajului, în special în rândul tinerilor.”

Viața în roz în fața ”nucilor tari”

În ciuda potențialului sectorul se confruntă cu o serie de provocări care sunt considerate adevăratele ”nuci tari”. Au fost identificate numeroase lacune în materie de date și cunoștințe, cererea are un caracter instabil și intens sezonier, se înregistrează o penurie de competențe corespunzătoare. Inovația cunoaște un ritm foarte scăzut iar accesul la finanțare este deocamdată destul de dificil. Acțiunile din cadrul strategiei se concentrează pe sprijinirea sectorului pentru a depăși aceste obstacole și pentru a crea un mediu mai atractiv pentru investiții. În același timp, strategia va face ca activitățile să devină durabile, să conserve patrimoniul natural și cultural, să genereze importante beneficii economice și de mediu, contribuind la creșterea competitivității globale a sectorului. Elocvent pentru această stare a lucrurilor este și citatul la care a apelat Taleb Rifai, secretarul general al Organizației Mondiale a Turism, care reamintea participanților de la reuniunea de la Atena cuvintele lui Henry Ford: ”A ne unii forțele este un început, a continua împreună e un progres. A lucra împreună e drumul succesului!”

ȘTEFAN BACIU & ANGELA SIMION