Mulți oameni au idei! Mulți dau sfaturi utile despre ce să faci cu ele. Dar foarte puțini au forța de a le da viață, de a le transforma în lucruri concrete. Aici apare diferența. Cu timpul blazarea se depune peste discursul lor și formează o crustă confortabilă. ”Eu am încercat dar ce să fac n-am avut șansă, n-am întâlnit oamenii potriviți la timpul potrivit. Fizionomiile lor oglindesc renunțarea, automulțumirea” etc. Se întâmplă. De partea cealaltă a baricadei, se află oamenii care se bat pentru viața unor idei. Se străduiesc să facă un lucru util societății și de ce nu, profitabil pentru viața lor și a comunității. Așa se întâmplă și în turism. Scriam în urmă cu câțiva ani că una este să stai confortabil în tribune și să aplauzi ori să fluieri, altceva este să lupți pe teren și să simți gustul victoriei sau pe cel al înfrângerii.
Rândurile de mai sus s-au scris aproape singure. Ele au fost inspirate, surprinzator pentru unii, de Pașaportul biometric. Ce este așa de deosebit la el? Ei bine lucrurile inspirate sunt rare și merită remarcate. Noul pașaport, cu valabilitate de zece ani, este un document demn de un cetățean european. Are toate elementele de identificare dar și un conținut de imagine turistică excepțional. Nu exagerez, este cel mai reușit document de identitate pe care îl deține călătorul român și unul dintre cele mai elegante emise pe mapamond. În egală măsură este un suport eficient de promovare a unor atracții autohtone -, printre care se numără compoziții grafice cu Delta Dunării, Sfinxul din Bucegi, Arcul de Triumf, Mausoleul de la Mărășești, Mănăstirile Curtea de Argeș și Bârsana, Cetatea Sighișoara și Suceava, Castelul Corvinilor ori Cascada Bigăr, Lacul Roșu, Peștera Scărișoara etc. Adică a României. În plus imaginile sunt denumite și în limbile engleză și franceză. Pașaportul turistic constituie o invitație permanentă pentru ne vizita țara. Mai sunt convins că o asemenea tipăritură va fi vînată după expirarea valabilității ei, de colecționarii de unicate. În spatele ei au lucrat oameni pasionați de idei și de lucruri concrete. Cu cât vor fi mai mulți și turismul autohton va avea de câștigat. În originalitate, în consistență.
MARIAN CONSTANTINESCU