Și eu sunt… TUNISIA !, MAPAMOND nr.156

= 116

După evenimentele din ultimii ani, care au avut un impact negativ asupra veniturilor încasate din turism Tunisia nu se predă. Ea caută soluții pentru a reveni și înregistra un nou boom turistic.

Strategii și priorități. Dar mai ales cum va arăta Tunisia în anii 2020! Despre asta s-a vorbit la un simpozion de la care, firește, presa internațională de turism, în principal concentrată în jurul FIJET, a fost prezentă. Printre aceștia ne-am numărat și noi, o delegație a FIJET România, care în acest an va marca 10 ani de la revenirea în Federația Internațională a Jurnaliștilor și Editorilor de Turism, cea mai importantă organizație mondială de profil.

În ultimii ani oficialii tunisieni au avut o opțiune constantă de a numi o femeie la conducerea Ministerului Turismului. Doamna Selma Elloumi Rekik e parte din această galerie. În scurta noastră întîlnire, ca și în timpul interviului acordat a ținut să sublinieze cât de important este turismul pentru țara sa. De el depinde viața zilnică a multor oameni, fiind un domeniu în care se creează locuri de muncă pentru tineri și, desigur, pentru femei. 10 procente aduce industria fără fum la Produsul Intern Brut al Tunisiei. Doamna Selma Elloumi Rekik, a precizat că „Tunisia a luat o serie de măsuri active pentru a fi una dintre cele mai bune destinații turistice din zonă. În regiunea euro-mediteraneană are o poziție geografică privilegiată. Este bogată din punct de vedere cultural, deține un patrimoniu diversificat dar și 1.000 de kilometri de plaje frumoase. În fine, dar nu în cele din urmă, Sahara noastră este una din cele mai uimitoare regiuni. Lucrăm acum la o strategie pentru a diversifica produsul nostru, în încercarea de a răspunde noilor așteptări ale consumatorilor.”

Oficialul turismului tunisian a afirmat că se lucrează și la o nouă strategie de marketing pentru a accesa noi segmente ale turismului internațional. Tehnologia comunicațiilor continuă să înregistreze un progres imens prin globalizare și a apărut o nouă presă: ziare, radio și reviste online, televiziune prin satelit, facebook, twitter etc. Conform ministrului tunisian evoluția turismului este dependentă de pozițiile exprimate de presa de profil. Studiile arată că mass media are o imfluență în creștere în alegerea unei destinații de vacanță. Media credibilă trebuie să contribuie la promovarea turismului intenațional, fără amalgamuri și confuzii, iar jurnaliștii și scriitori de turism sunt investiți cu o nobilă misiune, pentru a transmite informații credibile și oneste”.

Am întrebat-o pe doamna Selma Elloumi Rekik cum se promovează Tunisia? ”Avem permanent campanii de comunicare. Au existat mereu, fac parte din bugetul Ministerului Turismului, dar am schimbat complet mijloacele de comunicare. Lucrăm peste tot în digital, tot ceea ce este promovare, prin intermediul bloggerilor, prin intermediul formatorilor de opinie în exterior. Avem evenimente în Tunisia, invităm personalități politice, sportivi, din lumea cinematografiei, a spectacolelor, pentru a arăta situația din țara noastră, dar, de asemenea, prin intermediul publicațiilor formatoare de opinie în țara în care apar. ”Am întrebat-o, de asemenea, ce măsuri prefigurează pentru a câștiga încrederea turiștilor străini. „Noi lucrăm într-o transparență totală în privința a ceea ce înseamnă securitatea. Apoi noi îi invităm pe organizatorii de sejururi, demersurile fiind susținute de Ministerele de Interne și de Justiție. Organizate cu regularitate reuniuni în Tunisia. Noi transmitem că securitatea este la un nivel ridicat, fără niciun risc. Problemele care au fost în Tunisia au fost și în Belgia, și în Franța, deci nu este un fenomen tunisian, este un fenomen internațional.

De la BARDO la UNESCO

Una este să vorbești despre atracțiile Tunisiei, alta este să le vezi ”live”. Bardo este muzeul monumental al acestei țări. În sălile de expoziții e concentrată o istorie captivantă, pornind de la mitologie și ajungând până în prezent. Muzeul păstrează – ca o rană a umanității noastre – memoria celor 23 de victime ale unui atentat terorist absurd, care a însângerat locul în martie 2005. Stela comemorativă te întâmpină la intrare ca un simbol al solidarității umane. Tunisienii își doresc să vină cât mai mulți vizitatori străini și te primesc cu zâmbetul pe buze și urări de bun venit. Nu vor ca seria neagră a unor asemenea evenimente să-i mai atingă, căci ei nu se regăsesc în asemenea tensiuni nefericite. Bazele acestui muzeu fascinant au fost puse la 1882 iar clădirea ce-l găzduiește este un monument istoric, oglindă a stilului arhitectonic husseinid. Dacă vrei să-ți faci cât de cât o imagine alocă-ți din bugetul de timp cel puțin o jumătate de zi. Veți regăsi aici mozaicuri fabuloase – de la Virgiliu la Traian și Marcus Aurelius, Împăratul Constantin și Ulysse, Minotaurul și Diana, Apollo și Bachus, fresce și sarcofage, statui aparținând perioadei romane, cărțile sfinte ale creștinătății și islamului etc. Expunerea modernă și ghidajul gazdelor sunt atuurile locului iar materialele de prezentare și documentare acoperă toate limbile de circulație internațională.

A doua ”escală” a fost la ”portul grădină al Mediteranei”. Adică portul El Kantaoui. Atmosfera respiră prietenos în stilul clasic tunisian cu influențe arabo-andaluze. Culori și aer degajat de relaxare. Portul turistic, cu sutele de ambarcațiuni ancorate (nu lipsește evident Corabia Piraților), și zecile de restaurante cu specific local și internațional te invită să petreci ”zi de vară până în seară”.

Nu trebuie să ratați, când ajungeți în Soussa, o vizită la vechea cetate a orașului. Ribat, datează din secolele VIII-IX iar arhitectura spun gazdele, este inspirată din cea a palatelor siriene. Turnul său de veghe era folosit pentru a transmite semnale luminoase către alte ”ribaturi” de-a lungul coastei. Și încă ceva. Întregul ansamblu istoric face parte din Patrimoniul Umanității UNESCO. Partea modernă a orașului este dominată de cartiere moderne iar resorturile amplasate de-a lungul litoralului așteaptă grupuri de turiști. Condițiile oferite răspund oricăror cerințe. Hoteluri ca Movenpick, Royal Thalassa, sau Marina Palace sunt pregătite să-și răsfețe turiștii ca pe niște regi. Cu condiția ca să și aleagă această destinație de vacanță. De aceea autoritățile nu fac economie la investiții în promovare. O spunea, la întîlnirea cu presa chiar doamna ministru Selma Elloumi Rekik. Se lucrează la educarea comercianților, mai ales la ”tehnicile de abordare”, la diversificarea comunicării și mai ales la invitarea jurnaliștilor internaționali profesionalizați, de a vizita și a scrie despre Tunisia. De ce nu ar face-o !

ȘTEFAN BACIU

DOINA CONSTANTINESCU

About Traveller Magazin

REVISTA TRAVELLER MAGAZIN MARIAN CONSTANTINESCU – Redactor Şef Marian Constantinescu s-a născut pe 24 aprilie 1953, în Bucureşti. Absolvent al Liceului “Aurel Vlaicu” (1972). Licenţiat în ziaristică. A lucrat la Agerpres, Tineretul Liber, Curierul Naţional, Ziua, ocupând poziţii de la redactor, şef departament, redactor şef până la director de promovare. A publicat poezie, proză, comentarii literare, în revistele: România Literară, Luceafărul, Contemporanul, Convorbiri Literare, Cronica, Vatra, Săptămâna, Flacăra, Suplimentul literar artistic al Scânteii Tineretului etc.
This entry was posted in Mapamond, Numarul 156 and tagged , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*